Het leren van leerkrachten in de lagere school: een onderzoek naar leeractiviteiten en leeropbrengsten van leerkrachten

marijke
lambert

Hoe leren leerkrachten in de lagere school? 

Marijke Lambert (Student aan de Universiteit van Antwerpen) onderzocht de manier waarop leerkrachten uit het lager onderwijs in Vlaanderen leren.

“Hoe leren leerkrachten in de lagere school?”. Dat is een vraag die ook Marijke Lambert, student aan de Universiteit van Antwerpen, zich stelt. Uit haar meesterproef “Het leren van leerkrachten in de lagere school: een onderzoek naar leeractiviteiten en leeropbrengsten van leerkrachten” blijkt dat leerkrachten vooral leren door te experimenteren en door ideeën op te doen van anderen, dat de leeractiviteiten zowel veranderingen in emoties, in kennis en geloof, als in werkwijze teweegbrengen en dat de activiteit leren door te experimenteren significant gekoppeld is aan verschillende leeropbrengsten.

Er werd eerder (bijvoorbeeld door Oosterheert(2001)) reeds onderzocht hoe docenten-in-opleiding leren. Aan de leeractiviteiten van ervaren leerkrachten werd echter een weinig aandacht besteed. Bakkenes et al. (2010) onderzochten hoe leerkrachten uit het secundair onderwijs in Nederland leren. Dat bracht Marijke Lambert op het idee om uit te zoeken hoe het precies zit met de leerkrachten in het basisonderwijs in Vlaanderen.

In de periode februari-april 2012 bezorgden zestien leerkrachten van een Vlaamse lagere school drie digitale logboeken over hun leerervaringen aan de onderzoeker. Zij ging na welke leeractiviteiten leerkrachten uitvoeren, welke leeropbrengsten hieruit voortkomen en wat de relatie is tussen de leeractiviteiten en – opbrengsten.

Uit het onderzoek besluit Marijke Lambert dat leerkrachten vooral leren door te experimenteren en door ideeën op te doen van anderen. Bovendien concludeert ze dat de leeractiviteiten zowel veranderingen in emoties (36.2%), in kennis en geloof (26.7%) als in werkwijze (22.6%) teweegbrengen. De leeropbrengst intentie tot beoefening (14.5%) komt opvallend minder aan bod. Wat betreft de relatie tussen leeractiviteiten en –opbrengsten besluit ze dat de activiteit leren door te experimenteren significant meer gekoppeld is aan de verschillende leeropbrengsten.

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2012
Thema('s)