Educatief en muzische spel in de kleuterklas over de Eerste Wereldoorlog: 'Mijn naam is Rémi'

Delphine
De Hulsters
  • Margot
    Declercq

Herdenking 14-18 in de kleuterklas

In het kader van hun bachelorproef gingen Margot Declercq en Delphine De Hulsters, twee derdejaarsstudenten aan VIVES Tielt, op zoek naar een zinvolle manier om de Eerste Wereldoorlog in de kleuterklas aan bod te laten komen. Geen simpele opdracht, maar zeker haalbaar.

‘Is de Eerste Wereldoorlog een kleuterthema?’ zal rond deze tijd van het jaar wel een veel gestelde vraag zijn in vele leraarskamers in België. Dat onderzochten Margot en Delphine dan ook. Het resultaat? Zeker en vast! De kleuters staan ervoor open en weten soms zelf al verassend veel over deze oorlog, het is een thema dat leeft. Evenwel is het geen gemakkelijk en eenvoudig thema. Hoe kan je die Eerste Wereldoorlog nu aanbieden op een speelse, leerrijke,  aanvaardbare en vooral en begrijpbare manier voor kleuters. 

Hiervoor werd een muzisch spelbord ontwikkeld rond een kleuter van hun eigen leeftijd, zes jaar, die leeft in Tielt. Dat is dan ook de plaats waar deze bachelorproef werd uitgevoerd. Rémi, de kleuter, heeft ook een familie, een hond en maakt heel veel mee in Tielt. Hij leert de kleuters via zeven brieven wat meer over verschillende onderwerpen. Deze zijn onder andere ‘eten en drinken’, ‘speelgoed’ maar ook ‘honden’, ‘monumenten’ en ‘de school’. De kleuters leren via leefwereld-gebonden onderwerpen meer over het leven in de Eerste Wereldoorlog. Na ieder verhaal komen een twee tot drietal muzische verwerkingsactiviteiten die de kleuters de opgedane informatie laat verwerken. Dit zijn knutselen, muziek maken, dansen, zingen, …

Een belangrijke factor die de betrokkenheid stimuleert is echter ook ‘de verloren foto.’ Toen Rémi vluchtte uit zijn eerste huis, verloor hij een belangrijke foto van zijn familie. Toen hij hem terugvond was hij kapot. Gedurende het spelbord moeten de kleuters  de stukjes terug verzamelen, door een activiteit goed uit te voeren. Op het einde kunnen ze de ganse foto terug maken.

Rémi neemt de kleuters mee in zijn leefwereld maar maakt steeds een concrete link met hun leefwereld. Het is allemaal heel bevattelijk voor de kleuters . Margot en Delphine merkten dan ook op dat de kleuters hier heel betrokken en geïnteresseerd in waren. Het was zeker een meerwaarde om zo een thema eens aan te brengen in de kleuterklas. Uiteindelijk moet je niet altijd vasthouden aan de klassieke thema’s en mag het best eens uitdagend zijn besluiten ze. Wereldoorlog I in de kleuterklas? ZEKER EN VAST!

Download scriptie (1.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2014
Thema('s)