Will it Blendle? De toekomst van geschreven nieuws in een iTunes-model

Thomas
Smolders

Een jonge generatie die nieuws online zoekt en minder bereid lijkt om voor diepgravende journalistiek te betalen: 'digital natives' bezorgden uitgevers wereldwijd al slapeloze nachten. Met het platform Blendle, waarbij je artikels van verschillende kranten en magazines per stuk kan kopen, proberen de jonge Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn de impasse te doorbreken. 

Blankesteijn: "Een jaar of vier geleden stond ik in de supermarkt te kijken naar het rek met magazines. In elk blad dat ik vastnam stond wel een artikel dat ik wou lezen, maar ik had geen zin om zo veel geld te betalen als de andere stukken in het magazine me niet interesseerden. Toen ik uiteindelijk buitenstond had ik geen enkel magazine gekocht. Dus was ik chagrijnig omdat ik niks te lezen had, maar ook de uitgevers konden niet tevreden zijn: ze hadden helemaal niets aan mij verdiend. Ik besloot hen mijn verhaal te vertellen en hen te overtuigen mee te werken aan een platform waarbij je artikels per stuk kan kopen. Dat ging trager dan ik - naïef - verwachtte. Uiteindelijk heeft het vier jaar geduurd om die deals rond te krijgen.”

Het platform, dat in april 2014 werd gelanceerd, telt intussen al meer dan 100.000 geregistreerde gebruikers en werkt samen met meer dan 50 kranten en magazines. Voornamelijk uit Nederland, maar ook uit het buitenland is er interesse. Zo bleek uit de thesis van de Gentse student Thomas Smolders – die na het schrijven van zijn scriptie in dienst werd genomen door de Nederlandse startup – dat ook Vlaamse jongeren het platform willen gebruiken. Hij deed onderzoek naar het adoptiepotentieel voor Blendle door bij 459 Vlaamse jongeren een enquête af te nemen. Daaruit bleek dat maar liefst 38,20% van de respondenten als ‘innovator’ of ‘early adopter’ kon worden omschreven, wat een pak hoger ligt dan de theoretische verwachting van 16%.

Hoewel Smolders een (zwak) lineair verband ontdekte tussen het adoptiepotentieel en het al dan niet lezen van kranten en magazines – mensen die nu al veel kranten of magazines lezen zouden Blendle eerder gebruiken – bleek dit in de realiteit niet het geval te zijn. Uit de eerste resultaten van Blendle bleek namelijk dat het merendeel van de gebruikers jonger dan 35 was (terwijl de gemiddelde leeftijd van krantenlezers ruim 45 jaar is) en ze voordien weinig kranten of magazines lazen.

Download scriptie (5.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2014
Promotor(en)
PROF. DR. LIEVEN DE MAREZ