De invloed van een familiebedrijf reputatie op de financiële prestatie

Alana
Vandebeek

Familiebedrijven: Hot or Not?!

Stel, je staat op het punt om met een paar familieleden een bedrijf te starten. Een paar belangrijke vragen duiken dan op. Gaan jullie de familienaam gebruiken in de bedrijfsnaam? Gaan jullie je profileren als familiebedrijf naar leveranciers, klanten, of financiers toe? Hoe gaan jullie om met reclame? Het is belangrijk om uit te maken of jullie een focus gaan leggen op jullie reputatie als familiebedrijf. Deze masterproef gaat na of zo’n focus voordelig kan zijn of niet.

Het belang van reputatie voor familiebedrijven
Familiebedrijven maken een belangrijk deel uit van de Belgische economie. Maar liefst 77% van alle vennootschappen is immers een familiebedrijf (Lambrecht & Molly, 2011). Ook in andere landen maken familiebedrijven een belangrijk deel uit van de economie. Zo is in Spanje zelfs 85% van de bedrijven een familiebedrijf. Er is voornamelijk veel onderzoek gebeurd naar de vraag of familiebedrijven beter presteren dan niet-familiebedrijven. Maar wat zijn potentiële oorzaken van het eventueel beter presteren van familiebedrijven? Het zou kunnen dat één van deze oorzaken de reputatie is.

Er zijn ook bedrijven, zoals Wal-Mart of IKEA, die er specifiek voor kiezen om geen link te maken tussen hun familiale identiteit en het bedrijf. Dit kan komen doordat zij eventuele mispercepties willen voorkomen. Een familiebedrijf kan namelijk gepercipieerd worden als een minder professioneel bedrijf waar nepotisme kan voorkomen. Nepotisme is de voorkeur van de eigenaar of de manager om eerder eigen familieleden aan te werven dan niet-familieleden (Chrisman, Chua & Litz, 2003). Hierdoor zouden dus mensen die potentieel meer capabel zijn om de job uit te voeren, geweigerd kunnen worden. Er zijn echter ook veel onderzoeken die dit tegenspreken! Een voorbeeld is het onderzoek van Zellweger et al. (2010). Deze auteurs stellen dat bekend staan als ‘familiebedrijf’ gepercipieerd kan worden door consumenten als positief, en dus positief zal bijdragen aan de prestaties van het bedrijf. Veel familiebedrijven beginnen te realiseren dat focussen op die familiebedrijf identiteit een manier kan zijn om een uniek merk te creëren. Kijk maar naar het bedrijf H.Essers, die op hun website het zijn van een familiebedrijf aanhalen als één van hun drie basiswaarden.

Hot or not?!
Wat betekent het begrip reputatie nu eigenlijk? In de literatuur vindt je veel verschillende definities. In dit onderzoek kom je te weten wat een goede definitie is en waarom familiebedrijven reputatie belangrijk vinden. Dit kan verklaard worden aan de hand van verschillende theorieën. Verder ontdek je ook of het belangrijk vinden van de reputatie iets kan opleveren. Dit werd ten eerste nagegaan door een enquête uit te voeren bij 290 studenten. Op die manier kon ontdekt worden hoe familiebedrijven gepercipieerd worden door studenten. Zien zij de producten en diensten van familiebedrijven als kwaliteitsvoller? Worden familiebedrijven gepercipieerd als innovatiever? Of beoordelen studenten familiebedrijven net slechter dan niet-familiebedrijven? Dit zijn slechts enkele van de vragen die onderzocht werden. Hier kwamen toch een aantal interessante resultaten uit voort. Deze komen ook overeen met eerder onderzoek over betrouwbaarheid van familiebedrijven. Het zou kunnen dat de respondenten een speciale behandeling verwachten indien ze met een familiebedrijf in zee gaan, en daarvoor zijn zij bereid om hun aankopen te herhalen, een hogere prijs te betalen en een lange termijn relatie op te bouwen. We zien eigenlijk dat het promoten van het feit dat jij een familiebedrijf bent op basis van dit vlak zeker voordelen kan opleveren, omdat ze toch anders gezien worden dan niet-familiebedrijven.

De meeste bedrijven zijn echter meer geinteresseerd in de gevolgen die dit kan hebben op hun financiële cijfers. Daarom werd er gekeken of er een invloed is van de familiebedrijf reputatie op de financiële prestatie. Hier zagen we dat bepaalde soorten familiebedrijven wel degelijk voordeel halen uit de relatie tussen het promoten van de familiebedrijf identiteit (de familiebedrijf reputatie) en de financiële prestatie. Indien jij dus van plan zou zijn om een eigen zaak op te starten, kan het zeker interessant zijn om dit onderzoek door te nemen. Zo kan je beslissen of jij jouw status als familiebedrijf net gaat promoten of niet.

Bronnen

Lambrecht, J., & Molly, V. (2011). Het economische belang van familiebedrijven in België. Brussel, België: FBNet Belgium.

Chrisman, J.J., Chua, J.H., & Litz, R. (2003). Extending the theoretical horizons of family business research. Entrepreneurship: Theory and Practice, 27, 331-338.

Zellweger, T.M., Eddleston, K.A., & Kellermanns, F.W. (2010). Exploring the concept of familiness: Introducing family firm identity. Journal of Family Business Strategy, 1, 54-63.