Strijd tegen winkelmerken

Yanick
Van Hoeymissen

 

Winkelmerken zijn alomtegenwoordig. De zogenaamde private labels nemen een steeds groter wordend deel in van onze winkelkar. Bovendien geeft 60 % van de consumenten ook aan dat ze meer en meer private label-producten willen kopen, als deze in meer gamma’s aanwezig zouden zijn. Maar het gamma van de private labels breidt tevens uit, omdat ook de macht van de retailers uitbreidt. De stijging van deze macht is logisch, want wie bepaalt waar de merken komen in hun winkel? De retailers, die steeds meer en meer winkels over de hele wereld bezitten. Door deze grotere macht worden producenten vaak gedwongen om al hun geheimen prijs te geven en hebben ze geen innovatieve producten meer die de retailers niet kunnen namaken. De retailers hebben dus vaak alle informatie over hoe en wat er nodig is voor de productie van allerlei soorten producten. Deze paper geeft de huidige situatie weer en tracht ook oplossingen voor dit probleem aan te bieden. Producenten zorgen tenslotte voor allerlei nieuwe producten en innovatie die nodig is voor de consument want retailers gaan geen geld uitgeven aan deze innovatie. Producenten zijn zeker nodig en mogen niet verdrongen worden door de goedkopere retailers die hun eigen winstmarges alleen maar groter willen maken. 

 

Download scriptie (741.79 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2015