Zelfevaluatie-instrument voor werkplekleren

Veerle
Schraepen

Zelfevaluatie is niet meer weg te denken uit het onderwijs waarin kwaliteitszorg steeds belangrijker wordt. Scholen en leraren worden uitgedaagd om zelf zorg te dragen voor de kwaliteit van hun functioneren. Werkplekleren is een onderdeel van het curriculum binnen het studiegebied Handel waarbij scholen beschikken over een grote autonomie bij het inrichten ervan. Om te reflecteren en bij te sturen is een kwaliteitsvolle zelfevaluatie van de ondernomen acties noodzakelijk.

Deze studie brengt in kaart welke bevorderende en belemmerende factoren leraren ervaren bij het gebruik van een zelfevaluatie-instrument. Daarnaast wordt nagegaan welke items als relevant worden ervaren in een zelfevaluatie-instrument voor werkplekleren. Op basis van een eerste aanzet tot zelfevaluatie-instrument, een online survey en een focusgroepgesprek werd onderzoek gedaan bij leraren van het studiegebied Handel in de derde graad van het secundair onderwijs (bso en BuSo). Analyse van de antwoorden resulteerde in een beschrijvend onderzoek. De resultaten tonen aan dat leraren een positieve ingesteldheid hebben en grote interesse tonen voor het gebruik van een zelfevaluatie-instrument. Een open en vertrouwelijke sfeer in het schoolteam en voldoende reflectief vermogen van leraren zijn bevorderende factoren. De belemmeringen die leraren ervaren, zijn toe te schrijven aan een minieme ondersteuning en opvolging door de schoolleiding, het moeilijk vinden van bruikbare zelfevaluatie-instrumenten en onvoldoende tijd voor systematische en formele reflectiemogelijkheden.

De eerste aanzet tot een zelfevaluatie-instrument werd positief onthaald. Met minimale bijsturingen zou dit instrument door leraren kunnen gebruikt worden als een checklist bij het kwaliteitsvol evalueren van het werkplekleren als onderwijsproces.

Download scriptie (772.3 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2015
Thema('s)