Van secundair naar hoger onderwijs: studenten in nieuw vaarwater

Evelyne
Mancel

De stap van het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs is voor heel wat studenten niet evident. Teveel studenten stoppen met de opleiding in het eerste jaar van de hogeschool. Evelyne Mancel (Universiteit Antwerpen) onderzocht hoe studenten deze overgang zelf ervaren.

Mancel, student in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen, interviewde tien eerstejaarsstudenten van een hogeschool. Hun ervaringen rond hoe ze zich wel (of niet) aangepast hebben aan het academisch leven worden beschreven in haar onderzoek. De studenten vertelden wat volgens hen belangrijk is om goede resultaten te behalen. Er werd ook gepolst naar de manier waarop en van wie de studenten het meeste studieondersteuning kregen.

Op basis van dit onderzoek kan er vastgesteld worden dat studenten het voornamelijk moeilijk hebben om zich aan te passen op persoonlijk vlak. Vaak leeft er bij hen de twijfel of ze de studie in het hoger onderwijs wel aankunnen omdat deze toch anders blijkt te verlopen dan in het secundair. Ze vinden het moeilijk om een goed evenwicht te creëren tussen studeren en ontspannen. Studeren blijkt voor sommige studenten niet enkel een feestje te zijn maar brengt veel stress en een hoge druk om te presteren met zich mee.

Om te kunnen slagen in de examens is het volgens de studenten belangrijk om eerst te leren goede notities te nemen en vragen te durven stellen ook al zitten ze in een grote groep. Ondanks het feit dat studenten zich er wel van bewust zijn dat ze in het hoger onderwijs tijdig van start moeten gaan met de leerstof, worden ze vaak pas wakker geschud door de oefenexamens. Dat een studieplanning hen hierbij kan helpen weet men wel maar deze wordt vaak pas opgemaakt wanneer het eigenlijk al te laat is.

Het gevoel krijgen dat ze gesteund worden in hun studies is voor de studenten belangrijk. Deze steun kan vanuit de hogeschool komen op voorwaarde dat de coach beschikt over voldoende inhoudelijke vakkennis. Daarnaast vinden ze studieondersteuning bij docenten en familie maar vooral bij hun klasgenoten. Deze helpen elkaar op praktisch vlak, bijvoorbeeld om de weg te vinden in het grote schoolgebouw maar ook om de leerstof te begrijpen.

Meer weten?

Evelyne Mancel: evelyne_mancel@hotmail.com

Promotor prof. dr. V. Donche: vincent.donche@uantwerpen.be

Download scriptie (1.45 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Donche Vincent