Gemaksvoeding: gezond of bucht? De mening van millennials over gemaksvoeding

Lies
Claeys

Wat doet u wanneer u thuiskomt van een drukke werk- of schooldag en u absoluut geen zin meer heeft om een maaltijd te bereiden? Doet u dan beroep op gemaksvoeding zoals bereide maaltijden, maaltijdboxen of versneden fruit en/of groenten? Of verkiest u toch om een traditionele maaltijd te bereiden omdat u het gezondheids- en versheidsaspect van gemaksvoeding in twijfel trekt? Het zijn situaties die men de dag van vandaag niet meer kan ontkennen en die een bijdrage hebben geleverd in de steeds grotere vraag naar en ook aanbod van gemaksvoeding. Dit type voeding wordt bovendien vooral door millennials (geboren tussen 1980 en 2000) geconsumeerd daar zij een drukke levensstijl ervaren. Maar wat vinden millennials nu daadwerkelijk van gemaksvoeding? Zijn zij bovendien ook bereid hiervoor meer te betalen? 

Gemaksvoeding 

Laten we beginnen met een schets van wat gemaksvoeding allemaal inhoudt. Binnen gemaksvoeding worden drie categorieën onderscheiden. Een eerste categorie zijn de ready-to-heat producten waarbinnen kant-en-klare maaltijden en diepvriesmaaltijden vallen. Maaltijdboxen zijn dan samen met versneden groenten en fruit een onderdeel van de ready-to-cook producten. Bovendien kunnen versneden groenten en fruit ook geclassificeerd worden bij de ready-to-eat producten. Er kan dus geconcludeerd worden dat gemaksvoeding een breed concept is waarbij het belangrijk is de verschillende maaltijdcategorieën te bestuderen. 

Gezond of bucht? 

Om de mening van millennials over gemaksvoeding te weten te komen en te kunnen analyseren, werd een vergelijking gemaakt tussen enerzijds een kant-en-klare maaltijd en maaltijdbox en anderzijds tussen versneden groenten en fruit en onversneden groenten en fruit. Uit eerder onderzoek blijkt dat kant-en-klare maaltijden niet per sé ongezond zijn maar toch worden deze nog steeds door millennials met ongezondheid geassocieerd. Vele bedrijven proberen deze negatieve perceptie over kant-en-klare maaltijden weg te werken door de Nutri-Score van het product op de verpakking te vermelden. Deze score geeft aan welke producten gezonder zijn dan andere waardoor de consument de voedingswaarden van het product beter kan inschatten en zo geconfronteerd wordt met het feit dat kant-en-klare maaltijden niet altijd ongezond zijn. Verder bleek ook uit de studie dat millennials zowel kant-en-klare maaltijden en maaltijdboxen als gemakkelijk beschouwen. Ondanks het feit dat een maaltijdbox ofwel aan huis wordt geleverd ofwel moet worden afgehaald in een gekozen winkel, wordt de maaltijdbox minder gemakkelijk geacht dan verwacht. Om dit idee van millennials te wijzigen wordt dan ook aangeraden om nog meer de nadruk te leggen op enerzijds de korte bereidingstijd en anderzijds de reeds voorgesneden ingrediënten die hun voedingswaarden niet verliezen. Bovendien werd ook gekeken naar het gezondheidsaspect van voorgesneden groenten en fruit. Net zoals bij kant-en-klare maaltijden werd ook eerder bewezen dat versneden fruit en groenten niet minder gezond zijn dan onversneden fruit en groenten. Er werd dus duidelijk dat gemaksvoeding lang niet meer zo ongezond is zoals het vroeger was, maar dat er wél nog steeds een negatieve connotatie heerst omtrent het begrip. 

Een meerprijs voor gezondheid of voor gemak

Maar willen millennials daadwerkelijk een meerprijs betalen voor het gemak dat gemaksvoeding biedt? Uit het onderzoek is gebleken dat eerst en vooral millennials bereid zijn om meer te betalen voor een maaltijdbox dan voor een kant-en-klare maaltijd. Dit bewijst dat de gemiddelde millennial meer aandacht besteed aan het versheids- en gezondheidsaspect in plaats van het gemaksaspect en hiervoor dus niet meer wil betalen. Voor de categorie fruit en groenten werd duidelijk dat millennials bereid zijn om meer te betalen voor de niet-versneden groenten en fruit omdat ze het onversneden fruit en groenten als smakelijker ervaren dan het versneden fruit en groenten. Dit is een belangrijke bevinding voor producenten om hiermee rekening te houden om zo een beeld te hebben van de wensen van de consument.

Gemaksvoeding is dus een concept waar millennials wekelijks of soms wel dagelijks mee geconfronteerd worden. Voor hun blijft deze categorie minder gezond en minder vers terwijl het tegendeel reeds bewezen werd. Hou dit maar in het achterhoofd wanneer u de volgende keer twijfelt tussen een traditionele en gemaksmaaltijd. 

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Caroline De Bondt