De perfecte accountmanager: waar masculiniteit en feminiteit elkaar ontmoeten.

Obinna
Odenigbo

Situatie

In deze moeilijke coronatijden is het behouden van klanten essentieel. Stel u voor dat u het volgende succesverhaal van uw bedrijf moet rekruteren. De volgende steraccountmanager die niet alleen de omzet van uw bedrijf verhoogt, maar u ook helpt bij het opbouwen van langdurige relaties met klanten op basis van wederzijds vertrouwen en samenwerking.

Ik weet zeker dat u een geweldige recruiter zou zijn, maar iedereen kan wel wat hulp gebruiken. Zoals het vaak gebruikte citaat zegt: "Er is altijd iets te leren van iedereen met wie u het pad kruist." Dit is waar deze bachelor scriptie de kloof probeert te overbruggen tussen een beslissing op gevoel en een beslissing gesteund door onderzoek  bij het kiezen van accountmanagers met potentie.

Educatie

Hoe werd dit gedaan, vraagt u? De bachelor scriptie gebruikt het beste van zowel de mannelijke (masculiniteit) als de vrouwelijke (femininiteit) wereld om een ​​uitgebreid beeld te geven van welke karaktereigenschappen en persoonlijkheidskenmerken het succes bij een accountmanager het beste voorspellen. Onderzoek werd aan de hand van uitgebreide interviews bij Awin Benelux gedaan. Een totaal van 10 account managers en 1 Hr-persoon werden geïnterviewd.

Awin is een internationaal affiliate marketingbedrijf dat adverteerders (klanten) verbindt met publishers. Awin genereert inkomsten op basis van het hoeveelheid verkeer die ze voor de adverteerder mogelijk maken. Dit kan gemeten worden aan de hand van het aantal klikken, het verkoopbedrag of andere statistieken.

Er moet nadruk gezet worden op het feit dat accountmanager zijn een kunst is en dat ieder individu moet ontdekken hoe ze deze kunst het best benaderen. Toch zijn er karaktereigenschappen die het succes van een accountmanager verbeteren.

Dit is hoe uit het onderzoek bleek dat vrouwelijke persoonlijkheidskenmerken uit The Big Five Persoonlijkheidskenmerken belangrijkere succesfactoren zijn dan de mannelijke.

Feminiteit

Vriendelijkheid

Ordelijkheid

Emotionele stabiliteit

Masculiniteit

Extraversie

Openheid

 

Vriendelijkheid

De resultaten die een accountmanager levert beginnen vaak bij het hebben van een goede relatie met de klanten. Een accountmanager heeft veel contact met mensen, zowel intern als extern. Warm en vriendelijk zijn tegen deze mensen en ervoor zorgen dat ze vertrouwen hebben in de accountmanager als zakenpartner is essentieel. Dit kan gedaan worden door aangenaam te zijn, maar dit is niet alles, want klanten verwachten concrete resultaten van hun partnerschap.

Een professionele relatie hebben en een praatje kunnen maken voordat u het zakelijke gesprek voert, is altijd aantrekkelijker. Een accountmanager heeft documenten, reacties en tijd nodig van meerdere partijen, dankzij deze goede relaties kan een accountmanager deze zaken gemakkelijk bij andere partijen opvragen. Dit is ook handig wanneer de accountmanager bepaalde taken niet kan uitvoeren, door goede relaties te hebben, kunnen accountmanagers de verwachtingen intern, maar vooral extern gemakkelijker sturen.

Ordelijkheid

Als accountmanager is het belangrijk om zelfdiscipline te hebben en goed georganiseerd te zijn. De workflow als accountmanager is erg ongelijk, accountmanagers hebben dagen waarop alles traag gaat en ze niet veel te doen hebben en dan dagen waarop iedereen ze ergens voor nodig lijkt te hebben. Om deze redenen is het gebruik van een agenda om ​​structuur te hebben in het uitvoeren van taken essentieel. Ordelijkheid gaat hand in hand met het vermogen om prioriteiten te stellen tijdens de werkdag voor een accountmanager en helpt bij het managen van de verwachting die de klant heeft.

Ordelijkheid stelt accountmanagers ook in staat om een ​​goed gedocumenteerde relatie met de klant op te bouwen. Kijken of er al een voorstel is gedaan of niet en ervoor zorgen dat er geen middel onbeproefd blijft. Het bijhouden van documentatie is noodzakelijk voor het succes van een accountmanager, aangezien het voorstellen van een actieplan dat in het verleden al werd voorgesteld onprofessioneel is.

Emotionele stabiliteit

De stressmomenten die een accountmanager tegenkomt zijn bepalend. Een accountmanager kan meestal alles goed doen, maar als hij / zij de neiging heeft om in te storten onder stressvolle situaties, zal de klant zich dat het meest herinneren. In de wereld van accountmanager zal dit leiden tot aanzienlijke verliezen voor het bedrijf.

Zoals Julia Rahimi Rigi, accountmanager bij Awin zei: "Als de binnenkant niet werkt, zal de buitenkant ook niet werken."

Openheid

Het uitdagen van de status quo levert betere resultaten op voor beide partijen en toont betrokkenheid bij de klant. Soms is out-of-the-box-denken een effectieve manier om een ​​probleem aan te pakken die geen duidelijke oplossingen heeft. Bedenk wel bij welke klanten out-of-the-box-ideeën wel en niet gebruikt kunnen worden. Sommige klanten nemen graag risico's, terwijl andere klanten de voorkeur geven aan een meer traditionele aanpak en risico-avers werken.

Extraversie

Extraversie helpt bij het aangaan van zakelijke relaties zeker als de persoon van de andere partij ook extravert is. Het is belangrijk om uzelf aan te passen aan mensen die minder extravert en meer introvert zijn in hun manier van communiceren. Niet iedereen wordt graag op dezelfde manier benaderd.image-20201004105321-1

Een ander experiment dat werd gedaan, was het presenteren van 22 karaktereigenschappen (waarvan 11 vrouwelijk en 11 mannelijk) aan de geïnterviewden.

Karaktereigenschappen

Masculiniteit

Gezaghebbend

Zekerheid

Hoffelijk

Zelfzeker

Doelgericht

Beschermend

Ambitieus

Actief

Actie georiënteerd

Ruimdenkend

Makkelijk in de omgang

Femininiteit

Tactvol

Gevoelig

Bescheiden

Attent

Medelevend

Sociaal

Doordacht

Empathisch

Verbaal vaardig

Zorgzaam

Uitgaand

Vervolgens werd er aan de accountmanagers en de Hr-persoon gevraagd welke karaktereigenschappen het belangrijkst waren om als accountmanager te bezitten. Dit waren de resultaten.image-20201004105321-2

17 van de 22 karaktereigenschappen zijn minimaal één keer geselecteerd.

Mannelijke en vrouwelijke karaktereigenschappen spelen beide op verschillende manieren een consequente rol in het succes van een accountmanager. Een gelijk aantal vrouwelijke en mannelijke karaktereigenschappen werden geselecteerd in de meerkeuzevraag waarin accountmanagers werden gevraagd om vijf karaktereigenschappen te kiezen die volgens hen een succesvolle accountmanager maken.

Beslissing

Het is vrijdagnamiddag, u heeft binnen een uur een afspraak met uw baas om uw definitieve wervingsbeslissing bekend te maken. Voor wie van deze drie kandidaten zou u kiezen en waarom? De kaarten liggen in uw handen.

image-20201004105321-3

image-20201004105321-4

image-20201004105321-5

Stuur uw antwoord door: obinna.grant@hotmail.com

Download scriptie (1.52 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Paulina Christiaens