De invloed van gendereigenschappen op de creativiteit van Vlaamse KMO-ondernemers

Idgie
Maeckelbergh

Ondernemers worden verondersteld een bepaalde creativiteit te bezitten om een onderneming op te richten en in goede banen te leiden. Nu kan de vraag worden gesteld of bepaalde gendereigenschappen een invloed hebben op de creativiteit die ondernemers bezitten. Ben jij ook nieuwsgierig of het nu net mannelijke of vrouwelijke eigenschappen zijn die een invloed hebben op de creativiteit van ondernemers, lees dan zeker  verder.

Wat is gender?  

Vandaag de dag wordt gender nog al te vaak met geslacht verward, vandaar dat het belangrijk is om duidelijk het onderscheid tussen de twee uit te leggen. Geslacht is iets wat iedereen kent, het zijn de fysieke kenmerken waarmee je wordt geboren en die van jou een jongen/man of meisje/vrouw maken. Gender daarentegen is echter een term die niet veel mensen kennen, het zijn de genderverschillen die door de cultuur worden aangeleerd. Het zijn dus in feite karaktereigenschappen die door de cultuur worden omschreven als meer mannelijk of vrouwelijk. Inderdaad, gender bestaat dus uit twee dimensies, de mannelijke eigenschappen (ook wel masculiene eigenschappen genoemd) en vrouwelijke eigenschappen (ook wel feminiene eigenschappen genoemd). Een voorbeeld van masculiene eigenschappen zijn bijvoorbeeld krachtig en dominant, een voorbeeld van vrouwelijke eigenschappen zijn liefhebbend en medelevend. Aan de hand van een vragenlijst met deze eigenschappen kan dan bepaald worden of iemand hoog of laag masculien en/of feminien is. Het is dus perfect mogelijk dat iemand zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen bezit of net geen van beiden. Op deze manier kunnen ondernemers dan opgedeeld worden in vier verschillende gendergroepen: ‘laag feminien, laag masculien’, ‘laag feminien, hoog masculien’, ‘hoog feminien, laag masculien’ en ‘hoog feminien, hoog masculien’. Waarom wordt gewerkt met gender en niet met geslacht vraag je jezelf nu waarschijnlijk af.  De reden hiervoor is dat ondanks iemand zijn geslacht, deze persoon toch nog om het even welke mix kan zijn qua gendereigenschappen.

Wat is ondernemerscreativiteit?

Creativiteit is een woord dat iedereen kent, maar het is moeilijk om dit begrip in woorden te omschrijven. Door creativiteit ontstaat er in feite een nieuw idee die gevormd wordt door het combineren van twee of meer bestaande ideeën. Naast tal van andere vaardigheden worden ondernemers verondersteld ook een zeker mate van creativiteit te bezitten, ondernemerscreativiteit genaamd. Ondernemerscreativiteit is een samenvoeging van de termen ondernemerschap en creativiteit en wordt gedefinieerd als het zien van nieuwe opportuniteiten en het succesvol maken ervan. Deze creativiteit stelt ondernemers in staat om opportuniteiten waar te nemen en er gebruik van te maken bij de opstart van een nieuwe onderneming maar ook tijdens  en na het bestaan van de organisatie. Daarnaast gebruiken ze het ook om nieuwe ideeën en oplossingen voor problemen te bedenken, dit komt hen vaak van pas in de turbulente ondernemerswereld. Op deze manier kunnen zijn ook hun concurrentiekracht verhogen en het hoofd bieden aan de uitdagingen van het bedrijfsleven.  

De invloed van gendereigenschappen op de creativiteit van Vlaamse KMO-ondernemers

image-20201004152006-1

Figuur 1. Gemiddelde creativiteit per gendergroep

We kunnen ons nu de vraag stellen of masculiene en feminiene eigenschappen een invloed hebben op de ondernemerscreativiteit van Vlaamse ondernemers. Dit werd onderzocht aan de hand van een vragenlijst die afgenomen werd bij Vlaamse KMO-ondernemers. Dit onderzoek toonde aan dat vooral ondernemers met meer masculiene eigenschappen creatiever zijn. Wat de feminiene eigenschappen dan betreft, zorgen deze er niet voor dat een ondernemer meer of minder creatief is. Bovendien zijn ondernemers die zowel hoog masculien als feminien zijn en ondernemers die enkel hoog masculien zijn het meest creatief, gevolgd door de ondernemers die enkel hoog feminien zijn. Het minst creatief zijn de ondernemers die laag scoren op zowel masculiniteit als femininiteit.

Download scriptie (1.73 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Davy Vercruysse