Invloed van organisatorische innovatie op externe samenwerking

Margaux
Van Linthoudt

WAT IS DE INVLOED VAN ORGANISATORISCHE INNOVATIES BIJ BEDRIJVEN DIE OOK PRODUCT- EN/OF PROCES INNOVATIES OPZETTEN BIJ HET AANGAAN VAN EXTERNE SAMENWERKINGEN? 

Historisch gezien is er weinig onderzoek omtrent organisatorische innovatie verricht. Met dit onderzoek tracht ik een bijdrage te leveren om de literatuur hieromtrent te verrijken en de invloed op innovatiesamenwerking te bestuderen. De onderzoeksvraag wordt voor een specifieke groep onderzocht, namelijk Belgische KMO’s uit de ICT- en communicatie sector.  

In een eerste fase worden drie belangrijke concepten in dit onderzoek op basis van de literatuur geduid. Deze concepten zijn: organisatorische innovaties, KMO’s en innovatie in dit bedrijfstype en tot slot externe samenwerkingen en kennisuitwisseling. De gesitueerde theoretische concepten dienen als basis voor het opstellen van een eerste kwantitatieve analyse om samenwerking te verklaren. Specifiek wordt ingezoomd op organisatorische innovatie als determinant voor het verklaren van samenwerking. 



In een tweede kwantitatief model tracht ik te verklaren of de keuze van type cognitieve partner alsook de locatie van de samenwerkingspartner bij bedrijven die reeds samenwerken beïnvloed wordt door organisatorische innovatie. Hiervoor worden opnieuw de verklarende variabelen uit het model voor samenwerking gebruikt. In een eerste stap worden de verschillende types cognitieve en geografische partners als te verklaren variabelen opgenomen en tracht ik het verband tussen organisatorische innovatie en deze partners te verklaren. Om vervolgens het onderlinge verband tussen de verschillende te verklaren variabele te bestuderen voor zowel de cognitieve als de geografische partners. Ook hier wordt specifiek gekeken of de organisatorische innovatie een significante verklarende variabele is. 



Uit de resultaten blijkt dat organisatorische innovatie een significant verklarende factor voor het samenwerken met een externe partner is. Het merendeel van de onderzochte bedrijven verkiezen een samenwerking met al de verschillende types cognitieve samenwerkingspartners. De voorkeur bij het kiezen van een geografische samenwerkingspartner gaat uit naar nationale samenwerkingspartners, samenwerkingen met Europese of internationale partners worden weinig opgezet.