Onderweg je stress reduceren met pebble!

Fre
Hermans

Het reduceren van stress tijdens het autorijden klinkt als een hele opgave. Zeker omdat het verkeer en de omgeving van de bestuurder altijd op de eerste plek moeten komen. Toch heeft Fre Hermans met zijn afstudeerproject ‘pebble’ een poging gedaan, die volgens de eerste testen goed helpt bij het reduceren van stress, of juist het oppeppen van de bestuurder als die nog wat suf is.

Aanvankelijk wilde Fre tijdens de laatste fase van zijn opleiding Interaction Design in Genk iets doen rondom agressie in het verkeer. Na wat onderzoek en veel speurwerk blijkt de dieperliggende oorzaak van die agressie vaak gelieerd is aan stress en soortgelijke mentale gezondheidsproblemen. Na deze bevinding werd het verminderen van die stress de hoofdnoot tijdens het onderzoekstraject. De vraag: “Hoe kan een interactief ontwerp in de auto de chauffeur helpen omgaan met stress tijdens het autorijden?” vormde hiermee de rode draad.

Waarom dan een oplossing voor in de auto?

Dagelijks zijn we met z’n allen gemiddeld 50 minuten onderweg met de auto van A naar B.

We bevinden ons dan in een omgeving die we volledig zelf kunnen inrichten: muziek, geen muziek; raam open of raam dicht; verwarming aan of toch de airco? Wat als we die tijd nou benutten om voor onszelf te zorgen terwijl we rijden en het ons zo comfortabel mogelijk maken? Wat als we die tijd kunnen gebruiken om alle stress van het dagelijks leven even naast ons neer te leggen? Wat als we die tijd benutten om even af te schakelen of ons op te laden voor een drukke werkdag?

Maak kennis met pebble! Dit kleine apparaatje en bijbehorende smartphone-app meet op basis van jouw hartslag je stresslevel en biedt speciale oefeningen aan die jou zullen kalmeren of juist zullen activeren, versterkt door licht en geluid. Pebble biedt zichzelf aan en gaat pro-actief in interactie met de bestuurder tijdens het rijden. Dit gebeurt door speciaal ontworpen manier van interacteren met de app en het product, namelijk door het gebruik van handgebaren en stem. Pebble ‘spreekt’ als het ware tegen de bestuurder en gaat zo de interactie aan om aan te zetten tot het doen van een oefening of iets anders. Ademhalingsoefeningen, rustgevende melodieën, guided meditations of bijvoorbeeld oppeppende muziek zijn voorbeelden van oefeningen die verwerkt zijn in pebble en die de bestuurder dus kan uitvoeren. Hoewel de app ‘het brein’ van de complete toepassing is, kan de smartphone tijdens het gebruik en het rijden steeds in de tas of broekzak blijven. Hierdoor ontstaan er dus niet onnodig onveilige situaties.

Pebble, een platte kei vol techniek en slimme software die de bestuurder helpt om te werken aan zichzelf tijdens het rijden

Figuur 1 - Pebble, een platte kei vol techniek en slimme software die de bestuurder helpt om te werken aan zichzelf tijdens het rijden

Hoe is het traject verlopen?

De ontwikkeling van pebble is gedaan door middel van een research trough design aanpak, waarbij de doelgroep nauw betrokken is. Dit wil zeggen dat het onderzoek naar stress, manieren om stress te verhelpen of verminderen en bijvoorbeeld het bekijken van andere praktijkvoorbeelden hand in hand zijn gegaan met het ontwerpen. Zo zijn er concepten bedacht die aan de hand van testings en iteraties organisch tot diverse prototypes hebben geleid. Steeds is weer gedacht en gesproken met de potentiële eindgebruiker, om ook verborgen inzichten of wensen niet te vergeten.

Een hartslagmeter meet constant de hartslag van de gebruiker, waar dan het stresslevel op wordt gebaseerd, want wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een interface gebaseerd op je eigen lichaamseigen biofeedback ontspannend kan werken. Dit gegeven en diverse toepassingen uit de mindfulness zijn de basis van pebble, samen met inzichten uit ambient en calm technology. Dit zijn op hun beurt weer ontwerpmethodieken, waarbij ‘het ontwerp’ opgaat in zijn omgeving. Hierdoor ontstaan er geen afleidende notificaties of schreeuwerige toepassingen, maar rustige toepassingen, die speciaal zijn ontwikkeld voor de omgeving waarin ze worden gebruikt.

Pebble opereert in de periferie van de aandacht, wat betekent dat de ogen nooit van de weg hoeven te raken, terwijl de oefeningen wel zichtbaar zijn. Alle verzamelde data worden opgeslagen en is zichtbaar voor de gebruiker, in een bijbehorende app, zodat inzichten en resultaten op elk moment bekeken kunnen worden. Hier wordt ook bekeken welke oefeningen aanslaan of welke minder goed werken, zodat pebble de volgende rit weer een beter voorstel kan doen.

De bijbehorende app, met onder andere alle oefeningen en de opgeslagen data uit de ritten

Figuur 2 - De bijbehorende app, met onder andere alle oefeningen en de opgeslagen data uit de ritten

Door meermaals en consequent met pebble in de auto te reizen, zal de mindset van de gebruiker langzaam een verandering aangaan, waardoor het managen van de stress die de persoon ervaart ook beter zal gaan, ook buiten de auto. Pebble slaat daarbij alle resultaten en oefeningen die gedaan worden op, zodat de gebruiker ook na de rit nog terug kan kijken hoe het gegaan is en wat het effect is geweest. Concluderend wordt de tijd die iemand in de auto spendeert goed ingezet en als nuttig ervaren, als pebble gebruikt wordt. Pebble zal als interactief ontwerp in de auto de chauffeur helpen met het managen van zijn of haar stress!

Bestuurder die gebruikt maakt van pebble tijdens het rijden en interacteert door middel van handgebaren

Figuur 3 - Bestuurder die gebruikt maakt van pebble tijdens het rijden en interacteert door middel van handgebaren

Download scriptie (6.87 MB)
Universiteit of Hogeschool
LUCA School of Arts
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Niek Kosten, Selina Schepers