Open communicatie bij psychose.

Kadija
Bah

Voor mijn eindwerk heb ik onderzoek gedaan naar een verpleegkundige benadering bij mensen die aan psychoses lijden. Daarvoor ben ik aan de slag gegaan met open dialoog. Dit is een communicatieve vaardigheid waarbij je patiënten en familieleden dichter bij elkaar brengt door elkaar te laten begrijpen. Tijdens het gesprek luister je vooral en je past je als hulpverlener aan de specifieke context.

De persoon die een psychotische episode doormaakt kan zich niet altijd gehoord of begrepen voelen door zijn context. Tijdens het gesprek ontstaat er een zoektocht naar het begrip van het probleem.

De patiënt kan een crisis ondergaan en daarbij is het belangrijk om direct een open dialoog aan te gaan. Het doel is dan om samen een betekenis te zoeken naar het probleem en een begrip te laten ontstaan, zodat het een meerwaarde kan bieden bij de herstel van de patiënt.

Als hulpverlener stap je uit je expert positie en probeer je meer bewuster te zijn in je houding en benadering naar de gespreksleden toe. Je geeft genoeg ruimte om de dialoog te laten plaatsvinden dat wil ook zeggen dat conflicten voor mogen komen. Je probeert daarbij vooral niet het natuurlijke proces te onderbreken. De focus ligt vooral op het bevorderen van een gelijkwaardige dialoog waarbij er naar verschillende perspectieven word geluisterd tussen de patiënt, zijn hechte netwerk en hulpverleners.

De familieleden en patiënten kunnen bepaalde verwachtingen naar hulpverleners hebben maar het is juist de bedoeling dat het gesprek om hun draait. Binnen de ambulante zorg kan de open dialoog als een effectieve therapeutische aanpak dienen, omdat je zo een ziekenhuisopname kunt voorkomen.

Herstelgerichte zorg gaat niet alleen over het contact als hulpverlener met de patiënt maar ook het contact en het bij betrekken van de familie en context. Dit heb ik kenbaar kunnen maken binnen een psychiatrische ziekenhuis waarbij ik mijn praktijk gerichte onderzoek heb kunnen uitvoeren.

Uit mijn onderzoek kan ik concluderen dat ondanks de meningen kunnen verschillen er toch een gezamenlijke begrip kan ontstaan.

 

 

Download scriptie (319.99 KB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Thomas More