Bronnenlijst
Ahern, D., Conway, M. M., Wyckoff, M.L, Feldbaum, E. (1981). The news media in children’s political socialization. The Public Opinion Quartetly, 45(2), pp. 164-178.
Atkin, C.K., & Gantz, W. (1978). Television news and political socialization. Public Opinion Quartetly, 42 (2), pp. 183-198.
Barber, J.D. (1969). Citizen politics: an introduction to political behavior. Chicago: Markham Publishing.
Billiet, J., Carton, A. (2009). Dataverzameling: gestandaardiseerde interviews en zelf-in-te-vullen vragenlijsten. In J. Billiet, & H. Waege (Reds), Een samenleving onderzocht. Methoden van social-wetenschappelijk onderzoek. (pp. 285-311). Antwerpen: De Boeck.
Bond Zonder Naam (s.d.). Het bzn spreukenarchief - spreuken en gezegden sinds 1958. (06.05.2012, BZN: http://www.bzn.be/nl/spreuken_en_gezegden).
Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
Defleur, ML., Davenport, L., Croning, M., & Defleur, M. (1992). Audience recall of news stories presented by newspaper, computer, television and radio. Journalism Quarterly, 69(4), pp. 1010-1022.
Delli Carpini, M., & Keeter, S. (1996). What Americans know about politics and why it matters. New Haven and London: Yale University Press.
Dimitrova, D.V, Shehata, A., Stromback, J., & Nord, L.W. (2011). The effects of digital media on political knowledge and participation in election campaigns: evidence from panel data. Communication research, pp. 1-24.
Dolan, K. (2011). Do women and men know different things? Measuring gender differences in political knowledge. The Journal of Politics, 73(1), pp. 97-107.
Field, A. (2009). Discovering statistics. Using SPSS (third edition). London: Sage Publications.
Furnham, A., & Gunter, B. (1987). Young people’s political knowledge. Educational studies, 13(1), pp. 91-104.
Galston, W.A. (2003). Civic education and political participation. Phi Delta Kappan, 85(1), pp. 29-33.
Galston, W.A. (2007). Civic Knowledge, Civic Education, and Civic Engagement: A Summary of Recent Research. International Journal of Public Administration, 30 (6-7), pp. 623-642.
Garramone, G.M., & Atkin, C.K. (1986). Mass communication and political socialization: specifying the effects. Public Opinion Quartely, 50(1), pp. 76-86.
Greenstein, F.I. (1965 [1969]). Children and politics. New Haven & Londen: Yale University Press.
Gunter, B., & McAleer, J. (1997). Children and television. Londen: Routledge.
Hess, R.D, & Easton, D. (1962a). The child’s political world. Midwest Journal of Political Science, 6(3), pp. 229-246.
Hess, R.D., & Easton, D. (1962b). The role of the elementary school in political socialization. The school review, 70(3), pp. 257- 265.
Hess, R.D., & Torney, J.V. (1967 [2006]). The development of political attitudes in children. New Jersey: Aldine.
Hooghe, M. (2012). Jongeren en politiek: een onderzoek naar politieke socialisatie. In M. Hooghe (Red.), Jongeren, politiek en burgerschap. Politieke socialisatie bij Belgische jongeren. (pp. 7-18). Leuven: Acco.
Hooghe, M, & Dassonneville, R. (2012). De invloed van lessen over politiek op politieke kennis bij jongeren. In M. Hooghe (Red.), Jongeren, politiek en burgerschap. Politieke socialisatie bij Belgische jongeren. (pp. 95-110). Leuven: Acco.
Hooghe, M., & Dassonneville, R. (2012). The effects of civic education on political knowledge. A two year panel survey among Belgian Adolescents. Educational Assessment, Evaluation and Accountability,23(4), pp. 321-339.
Horowitz, E.M. (2005). The family and the media in the political socialisation of Polish Youth. In J. Forbig (ed.), Revisiting youth political participation. (pp. 83-92). Council of Europe Publishing.
Kerr, D., Sturman, L., Schulz, W. & Burge B. (2010). ICCS 2009 European report. Civic knowledge, attitudes, and engagement among lower-secondary student. Nederland: IEA.
Laermans, L. (2009). Sociologie. Leuven: Acco.
Langton, K.P. (1969). Political socialization. New York: Oxford University Press.
Prior M. (2005). News vs. Entertainment: how increasing media choice widens gap in political knowledge and turnout. American Journal of Political Science, 49(3), pp. 577-592.
Quintelier, E. (2012). De politieke socialisatie van jongeren: de weg naar politieke participatie. In M. Hooghe (Red.), Jongeren, politiek en burgerschap. Politieke socialisatie bij Belgische jongeren. (pp. 35-48). Leuven: Acco.
Quintelier, E. (2013). Intergenerational transmission of political participation. NYRIS Conference : Tallinn.
Quintelier, E., Dassonneville, R., & Claes, E. (2012). De invloed van burgerschapsopvoeding op school op politieke houdingen. In M. Hooghe (Red.), Jongeren, politiek en burgerschap. Politieke socialisatie bij Belgische jongeren. (pp. 21-34). Leuven: Acco.
Quintelier, E., Vissers, S., & Hooghe, M. (2012). Zijn televisiekijkers slimmer, actiever en/of meer geïnteresseerd in politiek? Het verband tussen mediagebruik en politieke kennis, participatie en interesse. In M. Hooghe (Red.), Jongeren, politiek en burgerschap. Politieke socialisatie bij Belgische jongeren.(pp. 49-62). Leuven: Acco.
Sigel, R. (1965). Assumptions about the learning of political values. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 361(1), pp. 1-9.
Swerts, J., & Monten, K. (s.d.). Een onderzoek naar de politiek maatschappelijke, geografische, historische en economische kennis van studenten lerarenopleiding. Eindrapport. Limburg: Katholieke Hogeschool Limburg.
Van Deth, J.W. (1983) Leeftijd en emancipatie: de ontwikkeling van politieke interesse in Nederland. Acta Politica, 18 (4), pp. 469-487.
Van Deth, J.W, Abendschön, S., & Vollmar, M. (2011). Children and politics: an empirical reassessment of early political socialization. Political Psychology, 32(1), pp. 147-173.
Verba, S., Brady, H.E., & Schlozman, K.L. (1995). Beyond Ses: a resource model of political participation. The American political science review, 89(2), pp. 271-294.
Vandoninck, L. (2012).
Vis, J.C.P.M. (1995). Politieke kennis en politieke vorming. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Vlaams Parlement. De kracht van je stem. [16.12.2012, Vlaams Parlement: http://www.dekrachtvanjestem.be/kvjss/index.html].
Vlaamse Overheid (21.08.2012). Lager onderwijs – Wereldoriëntatie – eindtermen. [27.11.2012, Vlaamse Overheid:http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/basisonderwijs/lageronderwijs/l…].
Westphal, S., Waechter, N., & Ptaszynska, A. (2008). Learning for participation: family, peers, school, work and voluntary organisations. In R. Spanring, G. Ogris, & W. Gaiser (Reds.), Youth and political par-ticipation in Europe. Results of the comparative study EUYOUPART. (pp. 87-103). Warshau: Barbara Budrich Publishers.
Wolak, J., & McDevitt, M. (2011). The roots of the gender gap in political knowledge in adolescence. Political Behavior, 33(3), pp. 503-533.
WebRep
currentVote
noRating
noWeight