Swiffer, stof tot nadenken

Jorbe
Devolder
  • Gunther
    Callewaert

“Ontwerp en realiseer een toestel dat gebruiksvriendelijker, sneller en veiliger is.”. Dat waren de 3 belangrijkste eisen waar wij aandacht aan moesten schenken in onze bachelorproef. Wij, twee laatstejaarsstudenten Energietechnologie, glimlachten en zeiden: “Goed, we gaan ervoor!”. De opdracht leek op het eerste zicht eerder eenvoudig, maar daarom niet minder moeilijk uit te voeren bleek al snel. Het ontwerpen en realiseren van een toestel dat gebruikt zal worden in een productieomgeving voor mensen met  een fysieke en/of mentale beperking zodat zij in betere omstandigheden kunnen werken werd onze uitdaging.

Deze opdracht kwam van een bedrijf dat schoonmaakgereedschappen produceert. De bachelorproef beperkte zich tot het verbindingsstuk tussen de steel van een Swiffer en het dek. De borstelproducent vertrouwt de assemblage van het koppelstuk met het borsteldek toe aan Mariasteen. Mariasteen is een beschutte werkplaats waar mensen met een mentale/fysische beperking de assemblage van de borstel realiseren. Dit gegeven is dan ook een belangrijke aspect die verwerkt moet worden in deze bachelorproef.

Afbeelding verwijderd.De info die we haalden uit de analyse van het actuele productieproces, uit de gesprekken met de werknemers, de aandachtspunten vanwege de dienst veiligheid en ergonomie gekoppeld aan onze kennis uit de opleiding bracht ons tot het concept van de ‘roterende montagepers’.

Dit toestel laat de operator toe het scharnierstuk te maken aan de hand van drie belangrijke stappen: als eerste moet de operator twee stukken nemen en deze in een speciaal ontworpen positioneermal plaatsen. Deze positioneermal wordt gebruikt om het stukje telkens op de juiste manier te plaatsen in het toestel.

Door middel van een tweehandsbediening kan de tafel worden doorgeschoven in een volgende positie die deze twee stukken samenperst tot het uiteindelijke gewenste scharnierstuk.

De laatste stap in het proces is het uitwerpen van het stuk in een box met afgewerkte stukken. Na deze stappen komt de mal terug bij de operator waardoor deze cyclus continu kan worden herhaald.

Na goedkeuring van het concept kunnen we de realisatie van de roterende montagepers aanvatten. Vanuit onze opleiding Energietechnologie is het vanzelfsprekend dat we het elektrische gedeelte en het automatisatieproces uitwerken. We waren echter zo overtuigd van ons concept dat we zelf ook maar al te graag het pneumatische en mechanische deel hebben gerealiseerd. Net de ervaring op domeinen buiten onze opleiding samen met het ergonomisch denken zijn een grote persoonlijke meerwaarde binnen deze bachelorproef.

Vol ongeduld keken we uit naar de testfase. Een vlotte werking van de montagepers? Ook in continu bedrijf? Werden de ontwerpeisen gehaald qua ergonomie, veiligheid en productiesnelheid? Verbeterpunten?

Met pretoogjes maakten we de opstart van ‘onze montagepers’ mee en we zagen dat het goed was. De test werd intern grondig besproken met alle actoren en daaruit werd beslist om de aanvulbakken op een andere plaats te voorzien omdat dit ergonomisch beter was. Uit de testresultaten bleek een tijdswinst van 35%. Het plezier van tevreden operatoren die genieten van een veilige en ergonomische werkpost is voor ons het beste bewijs dat onze bachelorproef een absolute meerwaarde is voor Mariasteen en zijn medewerkers

Wij zijn trots op wat we gerealiseerd hebben en ook de reacties binnen het bedrijf waren alvast heel lovend. Natuurlijk moeten wij hierover ook niet liegen, maar stiekem durven we toch zeggen dat we een mooi project hebben gerealiseerd, en als we de kans nog eens krijgen zouden we dit zeker opnieuw doen.

Wedden dat je aan onze montagepers zal denken, de eerstvolgende keer dat je uw swiffer ter hand neemt?

Download scriptie (12.64 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Devolder Jorbe