Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Turning Competency Data into Actionable Insights for Teachers

KU Leuven
2023
Lara
Roosens
Winnaar Klasseprijs
Deze masterthesis richt zich op het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van een learning analytics dashboard, specifiek gericht op leraren in het middelbaar onderwijs. Het dashboard biedt een visueel overzicht van essentiële informatie. Het doel is om leraren in het secundair onderwijs te ondersteunen door hen de nodige informatie te bieden om een beter begrip van hun studenten te krijgen, weloverwogen beslissingen te nemen en administratieve taken te verminderen.
Meer lezen

Self- & ipsative assessment en de relatie met testangst: een interviewstudie bij leerlingen en hun leerkrachten in het Vlaams secundair onderwijs

Universiteit Gent
2023
Nona
Van De Maele
Deze scriptie onderzoekt wat de mogelijke oorzaken zijn van testangst bij leerlingen in het Vlaams secundair onderwijs en hoe formatieve evaluatie in het algemeen en self- en ipsative assessment specifiek hieraan tegemoet kunnen komen
Meer lezen

Dyscalculie binnen het ASO: Wat doen de leerkrachten; Wat zouden de vakleerkrachten kunnen doen?

Universiteit Gent
2021
Jozef
Vanneste
Wat weten de leerkrachten in het secundair onderwijs van dyscalculie? Wat doen zij om leerlingen met dyscalculie een faire kans te bieden?
Om ook de vakleerkrachten te overtuigen van hun noodzakelijke hulp is er een vademecum dyscalculie voor de vakleerkracht opgesteld met een twintig tal suggesties waarmee zij het verschil kunnen maken voor de leerling.
Meer lezen

Schriftelijke interactie in de nieuwe leerplannen Engels van de eerste graad

Arteveldehogeschool Gent
2020
Sander
Caekebeke
  • Iris
    De Meersman
Een handleiding voor het implementeren van schriftelijke interactie in het TEFL-klaslokaal, de evaluatie ervan en de remediëringsmogelijkheden, volgens de richtlijnen van het nieuwe leerplan van de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs.
Meer lezen

Jonge vrouwen in lokale politiek: de grote verdwijntruc?

Universiteit Gent
2019
Alana
Verpaelst
Een onderzoek over de exit van jonge vrouwen in Vlaamse lokale politiek. Verdwijnen jonge vrouwen sneller van het politieke toneel en welke factoren hebben hier een invloed op?
Meer lezen

Remediëring oververhittingsrisico passiefschool op basis van dynamische simulaties

Universiteit Antwerpen
2019
Greg
De Reys
In dit naslagwerk wordt een dynamische simulatie uitgevoerd van een passiefschool voor topsporters die te kampen heeft met oververhittingsproblemen.
Meer lezen

De fundamentele waarden van de Europese Unie: Een analyse van de afdwinging van de democratie en rechtsstaat door de Europese Unie ten aanzien van lidstaten, kandidaat-lidstaten en ENB-partners

Universiteit Gent
2018
Ayana
Dootalieva
Een analyse van de effectiviteit van de afdwinging van de democratie en rechtsstaat door de Europese Unie ten aanzien van lidstaten en derde landen.
Meer lezen

Visuele wiskunde

VIVES Hogeschool
2018
Astrid
De Vriendt
Visuele wiskunde: een theoretische uiteenzetting en praktische toepassing via algebrategels en algeblokken
Hoe kunnen leerkrachten de mentale beeldvorming ondersteunen van leerlingen van de eerste en tweede graad secundair onderwijs in het vak wiskunde door hun instructiemethodes en materialen aan te passen?
Meer lezen

Oriënteringsproeven voor het vak wiskunde

Hogeschool PXL
2018
Hasan
Demir
De eerste keuze in verband met wiskunde gebeurt bij de overgang van de eerste graad naar de tweede graad secundair onderwijs. Om de wiskundige competenties van de leerlingen zo adequaat mogelijk te evalueren, heb ik enkele oriënteringsproeven opgesteld van getallenleer en meetkunde. De manier van evalueren is minstens zo belangrijk. Differentiatie, samenwerken en zelfevaluatie zijn hierbij de belangrijkste pijlers.
Meer lezen

ANALYSIS OF THE RIGHT TO EQUALITY AND NON- DISCRIMINATION WITH REGARD TO ETHNIC PROFILING. BELGIAN PERSPECTIVES.

Universiteit Gent
2016
Laetitia
Parmentier
Een breed juridisch onderzoek naar etnisch profileren vanuit het oogpunt van het recht op gelijke behandeling en non-discriminatie, met focus op België.
Meer lezen

‘Serious games’: kunnen we door kinderen, met familiaal risico op dyslexie, te laten gamen, hun fonologisch bewustzijn verhogen?

Arteveldehogeschool Gent
2016
Franseska
Hoogewys
Er werd in samenwerking met Universiteit Gent en Toivo Glatz een interventiestudie opgezet waarbij werd nagegaan of men via GraphoGame (een serious game) het fonologisch bewustzijn kan verhogen van kinderen met een familiaal risico op dyslexie (in het 1e leerjaar).
Meer lezen

Associations between inhibition and arithmetic fact retrieval

KU Leuven
2015
Elien
Bellon
  • Bert
    De Smedt
Te impulsief om te rekenen? Rekenvaardigheden zijn cruciaal in onze moderne westerse samenleving. Overal worden we omringd door cijfers en hoeveelheden en wanneer je hier goed mee overweg kan, heb je vaak een streepje voor. Maar waarom is rekenen voor sommige een spelletje en voor anderen een levenslange strijd?Veel wetenschappelijk onderzoek zoekt het antwoord op die vraag in de vaardigheid om getallen en hoeveelheden te verwerken. Maar wat als veel algemenere cognitieve factoren ook een belangrijke rol spelen?
Meer lezen

Lessen uit de Britse billijkheidscontrole van huwelijkscontracten ter remediëring van de genderkloof na echtscheiding

KU Leuven
2014
Dorien
Dierckx
Vrouwen gevangen in huwelijk door huwelijkscontractWie verliefd is, moet op de blaren zittenNiemand zal ontkennen dat huwelijkscontracten praktisch zijn. Helaas is de eerlijkheid na verloop van tijd vaak zoek. Idealiter zouden huwelijkscontracten aangepast worden indien het leven van het koppel verandert, maar dat gebeurt nauwelijks. Indien u zich überhaupt al vragen stelt, zal uw partner zich een hoedje schrikken op de dag dat u polst naar “uw rechten bij een mogelijke toekomstige echtscheiding”, om nog niet te spreken van de rompslomp die notarisbezoeken met zich meebrengen.
Meer lezen

Schrijfvaardigheid van eerstejaarsstudenten aan de KU Leuven

KU Leuven
2013
Karen
Tahon
Schrijfvaardigheid universiteitsstudenten teleurstellend“Studenten kunnen niet meer spellen.” “18-jarige schrijft meer dt-fouten dan 12-jarige.” “Studenten worstelen met taal.” Het zijn maar enkele van de vele taalgerelateerde krantenkoppen die al jaren opduiken in de media. Voor haar masterproef als studente Taal- en Letterkunde aan de KU Leuven zocht Karen Tahon uit hoe het vandaag nu echt staat met de schrijfvaardigheid van de beginnende universiteitsstudent.
Meer lezen

De conservatieproblematieken bij schilderijen met fluorescerende verflagen

AP Hogeschool Antwerpen
2010
Stefanie
De Winter
Scriptie: De conservatieproblematieken bij schilderijen met fluorescerende verflagen
In de moderne kunst zien we dat de kunstenaar losbreekt van de traditionele technieken.  Hij gaat o.a. gebruik maken van nieuwe materialen (spons, polyester, zand,..). Dit brengt op vlak van (preventieve) conservatie veel nieuwe problemen met zich mee. Elk nieuw materiaal moet individueel onderzocht worden opdat de eigenlijke bedoeling van de kunstenaar op lange termijn kan behouden worden.
Meer lezen

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

AP Hogeschool Antwerpen
2007
Marleen
Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.
Meer lezen

Leerlingen met dyscalculie mogen we in het secundair onderwijs niet wegcijferen!

VIVES Hogeschool
2004
Marjolein
Libbrecht
M. Libbrecht & D. Vanwyngene 1
Leerlingen met dyscalculie mogen we in het
secundair onderwijs niet wegcijferen!
(eindwerk academiejaar 2003-2004 Katho RENO Torhout o.l.v. I. Depotter)
Leerlingen die niet goed zien mogen een bril dragen; slechthorenden dragen een
hoorapparaat. Zij komen meestal terecht in het normaal onderwijs. Maar wat moet men
doen met leerlingen die moeilijk de rekenbewerkingen kunnen automatiseren? Mogen
zij gebruik maken van een ‘rekenapparaat’?
Het onderwijsbeleid pleit voor ‘gelijkekansenonderwijs’.
Meer lezen

Identificatie van genomische groepen binnen het genus Stenotrophomonas & ontwikkeling van een nieuw Burkholderia cepacia selectief medium

Universiteit Gent
2003
Elke
Vanlaere
 
&
ontwikkeling van een nieuw Burkholderia cepacia selectief medium
 
Mucoviscidose of cystic fibrosis is de meest voorkomende erfelijke ziekte bij blanken. Ze wordt veroorzaakt door mutaties ter hoogte van het cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR) gen.  Deze mutatie leidt tot een slecht functionerend CFTR eiwit dat in gezonde mensen onder andere het transport van zouten en water regelt en er dus voor zorgt dat slijmlagen gehydrateerd blijven. Het basisdefect is opvallend merkbaar in de exocriene klieren door abnormaal dik, kleverig en taaie secreties.
Meer lezen