Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Vergelijkende levenscyclusanalyse van beton, staal, hout en metselwerk vloer-draagstructuurcombinaties in middelhoge gebouwen

Universiteit Gent
2023
Esther
Claeys
De vervuilende staal- en betonindustrie zorgen er tot op vandaag voor dat de bouwsector verantwoordelijk is voor meer dan een derde van de energievraag en CO2-uitstoot op Europees niveau. Is bouwen met hout de geknipte oplossing om de bouwsector te vergroenen of is dit een genuanceerder verhaal? Aan de hand van een vergelijkende levenscyclusanalyse van beton, staal, hout en metselwerk vloer-draagstructuurcombinaties in middelhoge gebouwen wordt dit onderzocht in deze scriptie.
Meer lezen

HOE CONSTRUCTIEVE FEEDBACK GELINKT IS MET AFFECTIEVE BETROKKENHEID VAN LEERKRACHTEN IN HET VLAAMS ONDERWIJS: DE ROL VAN EMPOWERMENT.

Universiteit Gent
2022
Paavo
Vernimmen
Genomineerde longlist Klasseprijs
Wat is de relatie tussen constructieve feedback en affectieve betrokkenheid in het Vlaams onderwijs en wat is de invloed van empowerment hierop? Hoe draagt constructieve feedback bij aan het behoud van leerkrachten?
Meer lezen

SDG's realiseren/concretiseren in de basisschool

VIVES Hogeschool
2022
Axel
Callens
Zoals Martin Šimek het zou citeren: “Als de vervuiling van de zee zo doorgaat, kunnen de vissen beter aan land komen”. Een mooi citaat om te verwijzen naar de hedendaagse afvalproblematiek. Want de mens consumeert veel, te veel. Al wat geconsumeerd wordt, moet bijgevolg ook ergens naartoe. Veel van het afval en plastic komen in oceanen en zeeën terecht. Dit geeft een negatief effect met zich mee tegenover mens, dier en planeet. Deze bachelorproef biedt systematische activiteiten aan waarbij leerlingen uit de derde graad basisonderwijs mee kunnen denken aan mogelijke oplossingen. Op die wijze werken ze constructief, kennis- en actiegericht én wordt het bewustzijn van het kind mee vormgegeven.
Meer lezen

China's National Identity Construction with the US as the ‘Other’ in the Taiwan Conflict: a Story of Change or Continuity?

Universiteit Antwerpen
2021
Aveline
Gram
China is niet weg te slaan uit het nieuws en wordt er afgebeeld als een steeds grotere bedreiging voor het Westen. Maar wat weten we eigenlijk echt over wie ze zijn en wat ze willen, die Xi Jinping en zijn Chinese Communistische Partij (CCP)? Onderschatten of overschatten we de opkomst van China? Dit onderzoek zoekt het uit.
Meer lezen

"Liever in het slachthuis, dan in de badkuip thuis" Botsende waardenkaders rond de islamitische slacht in Antwerpen 1974-1998

Universiteit Antwerpen
2021
Hanane
Llouh
Een historisch onderzoek naar de inbedding van de islamitische rituele slacht in Antwerpen tussen 1974 en 1998. Tot welke spanningen, maar ook vormen van mediatie heeft dit geleid? Is er aan het einde van de twintigste eeuw een nieuwe status-quo bereikt met betrekking tot deze religieuze praktijk in de publieke ruimte?
Meer lezen

COVID-19 accentueert de knelpunten van de locoregionale ziekenhuisnetwerken

KU Leuven
2021
ortwin
top
  • Ann
    Van den Broeck
De COVID-19 crisis heeft belangrijke pijnpunten binnen de ziekenhuisnetwerken blootgelegd. De wetgeving met de definiëring van de zorgopdrachten, de financiering, de samenwerking met andere zorgactoren en de bevoegdheidsverdeling zijn de meest urgente problemen. Ziekenhuizen en bij uitbreiding de gehele gezondheidszorg vragen aan de overheid om hier prioritair werk van te maken.
Meer lezen

China’s queeste voor een eigen regionale invloedssfeer: kroniek van een aangekondigd conflict?

Universiteit Antwerpen
2021
Seppe
Roelands
Deze scriptie behandelt het buitenlands beleid van China in de Zuid- en Oost-Chinese Zee en Taiwan onder President Xi Jinping. Meer bepaald wordt er op een genuanceerde wijze ingegaan op de legitimiteit en wenselijkheid van de ambities en demarches van China in die regio.
Meer lezen

Portrettering van kinderen met moeilijk hanteerbaar gedrag

Odisee
2020
Margot
Van Landuyt
  • Kerlijne
    Van Den Eede
De bachelorproef gaat over de methodiek portrettering. Deze methodiek heb ik samen met een medestudente vertaald naar eenvoudig materiaal dat gebruikt kan worden binnen het lager onderwijs.
Meer lezen

Decolonising Digitals: 0-1 for Africa. Digitalisation and decolonisation from an Africanistic perspective – an analysis.

Universiteit Gent
2020
Sofie
Devos
Digitalisering en dekolonisering lijken op het eerste gezicht met elkaar in lijn te liggen als innovatieve en inclusieve (r)evoluties. Onderliggend blijkt dat echter niet het geval, wat nadelig werkt voor landen ten zuiden van de Sahara en mensen van Afrikaanse afkomst in de diaspora. Een interdisciplinaire analyse en discussie geven inzicht en overzicht in de situatie vandaag en een constructief kader voor de toekomst.
Meer lezen

Rouwen om een onzichtbaar verlies: Over het rouwproces bij ongewilde kinderloosheid

Hogeschool West-Vlaanderen
2019
Phaedra
Couchez
Deze bachelorproef onderzoekt wat de noden en behoeften zijn tijdens het rouwproces van koppels die definitief ongewild kinderloos zijn. Dergelijke, concrete informatie blijkt tot op heden nog te ontbreken. Deze doelgroep blijft nog te vaak een ‘vergeten’ groep. Tevens focust dit onderzoek op wat de mogelijke belemmerende en stimulerende factoren zijn om al dan niet beroep te doen op professionele hulpverlening. In de methode zullen koppels aan het woord worden gelaten en worden ze bevraagd over hun ervaringen met zowel de omgeving als professionele instanties waarmee ze in aanraking zijn gekomen tijdens hun weg van rouw en verwerking. De literatuurstudie beschrijft onder andere het rouwproces, de mogelijke professionele begeleiding hierbij en hoe de omgeving een steunbron kan zijn. Met zicht op de besproken literatuur wordt het onderzoek uitgevoerd dat de benodigde inhoud omvat om met als doelstelling een inventaris te bekomen dat volledig vertrekt vanuit het perspectief van de koppels. Het resultaat bestaat uit een brochure die de noden en behoeften van deze doelgroep omvat en tevens tot stand is gekomen in samenspraak met de doelgroep.
Meer lezen

SDE19-The Mobble: Onderzoek naar modulaire bouwcomponenten

Universiteit Gent
2018
Ineke
Tavernier
Op basis van een actueel vraagstuk binnen de bouwindustrie, het al of niet renoveren of slopen van appartementsgebouwen uit de jaren 50 tot 70 van vorige eeuw, wordt in deze masterproef een vernieuwende tweevoudige methodiek ontwikkeld:
- Een methode om op het niveau van het bouwproces hoogbouwappartementen doelmatig te renoveren aan de hand van een binnen het masterproefonderzoek ontwikkelde te prefabriceren module in hout
- Een bouwmethode om nieuwe vormen of types van woningen te ontwerpen en te realiseren op basis van die zelfde module.
Meer lezen

Mister President, Where Are Your Citizens? Statecraft and Citizen-State Relations in Post-Conflict Bosnia-Herzegovina

Universiteit Gent
2017
Leander
Papagianneas
Een interdisciplinaire analyze van de relatie tussen burgers en de staat in de post-conflict context van Bosnië-Herzegovina, waarbij specifieke aandacht wordt besteed aan de invloed van politiek en sociaal activisme
Meer lezen

Militairen door de bril ... van kleuters?

Arteveldehogeschool Gent
2017
Naomi
Debeuf
Een onderzoek naar de kijk van kleuters op militairen. Denken zijn in stereotypes over militairen of net niet? Een kijk op een hedendaags onderwerp binnen een niet zo alledaags thema in de kleuterklas.
Meer lezen

The times they are a-changin'

Universiteit Hasselt
2017
Marie
Moors
De thesis ‘Waar mens en muziek elkaar ontmoeten’ is een uiteenzetting over de maatschappelijke kracht die de accumulatie van muziek en architectuur teweegbrengt.
Meer lezen

Hoe ga je adequaat omgaan met de etnisch-culturele diversiteit in je klas en school?

Hogeschool PXL
2017
Ibtissam
Machkour
Constructief omgaan met diversiteit is een basiscompetentie voor elke leraar. Etnisch-culturele diversiteit blijft echter een moeilijk terrein. Leraren gaan vaak moeizaam om met allochtone jongeren, waardoor maar al te vaak misverstanden en zelfs conflicten ontstaan. Als gevolg daarvan hebben veel jongeren van allochtone afkomst weinig voeling met het huidige onderwijs en is er geen sprake van een vertrouwensband. Toch is kwalitatief onderwijs voor allochtone leerlingen absoluut noodzakelijk om hen te helpen een plaats te vinden in onze samenleving.
Meer lezen

Een nieuwe constructieve heuristiek voor het circle-packing probleem

KU Leuven
2016
Pablo
Bollansée
De thesis beschrijft een nieuwe constructieve heuristiek voor het circle-packing probleem, met als hoofddoel de berekeningen zeer snel te doen verlopen. De implementatie kan in milliseconden problemen oplossen waar andere algoritmen soms tot 24h voor nodig hebben, en geeft gemiddeld minder dan 6% slechtere oplossingen.
Meer lezen

Wat is de waarde van een pedagogisch-didactisch schema bij het in kaart brengen van een krachtige leeromgeving?

Hogeschool West-Vlaanderen
2016
Sien
Huwel
  • Femke
    Cillen
In het kader van een Internationale Zuidstage onderzocht ik in welke mate er sprake is van een krachtige leeromgeving in het derdewereldland Cambodja. Ik gebruikte het pedagogisch-didactisch basisschema van De Corte als instrument om de gecreëerde leeromgevingen in Vlaanderen en Cambodja te vergelijken. Na onderzoek kwam er een voorstel van een aangepast pedagogisch-didactisch schema dat inzetbaar is in derdewereldlanden.
Meer lezen

Het stemgedrag van UKIP MEPs: resoluut tegen alles of genuanceerder dan het lijkt?

Universiteit Gent
2016
Laure-Anne
Rigaux
Deze scriptie onderzoekt het stemgedrag van UKIP Europarlementsleden en heeft als doel dit grondig in kaart te brengen. Als algemene conclusie geldt dat het stemgedrag van UKIP genuanceerder is dan het op het eerste gezicht lijkt, dat er welbepaalde patronen in kunnen vastgesteld worden en dat het nog steeds een echte anti-EU partij is.
Meer lezen

Moeders over stiefmoederschap: de mythe voorbij?

Universiteit Gent
2016
Charlotte
Maene
Vanuit de mythe van de boze stiefmoeder wordt de rol van de stiefmoeder vaker geproblematiseerd dan de betrokkenheid van stiefvaders. Enerzijds lijken mensen te verwachten dat stiefmoeders goed zorgen voor hun stiefkinderen en is men wantrouwig of dit zal gebeuren. Anderzijds worden stiefmoeders weinig geraadpleegd met betrekking tot de opvoeding van hun stiefkinderen. Deze studie brengt in kaart hoe moeders denken over stiefmoederschap en toont aan dat er verschillende strategieën zijn om taken binnen het nieuw samengesteld gezin te verdelen.
Meer lezen

INVESTIGATING TASK COMPLEXITY AND TEAM LEARNING IN SOCIAL CARE TEAMS IN FLANDERS A multilevel analysis

KU Leuven
2014
Hanne
Blockx
  • Filip
    Dochy
  • Anne
    Boon
Ik ben blij dat gij in mijn team zit…van miserie naar synergie!Herinner je jezelf nog dat je een werk moest maken met een paar mensen die je van haar nog pluim kende en dat je hierbij op sommige momenten dacht: “Ik had het beter allemaal zelf gedaan! Waarom moeten we samenwerken? Wat is al dat gedoe rond teamwerk?” Een of ander onderzoek heeft aangetoond dat teamwerk de resultaten verhoogt en dat je daarmee complexe problemen kan oplossen. In dat geval zetten we mensen in een organisatie samen, geven hen een project en de sleutel tot succes is gevonden.
Meer lezen

CRYOPRESERVATION OF LIPOASPIRATE MATERIAL FOR FUTURE PURPOSES

Universiteit Gent
2014
Sam
Brondeel
  • Phillip
    Blondeel
  • Filip
    Stillaert
  • Hilde
    Beele
Vettransplantatie de toekomst in plastische chirurgie ?Liposuctie is wereldwijd één van de meest uitgevoerde cosmetische ingrepen. Vanwege deze populariteit zijn de mogelijkheden met het verwijderde vet enorm uitgediept. Vandaag de dag worden er meer en meer transplantaties met eigen vetweefsel, of lipofilling, uitgevoerd. Naast de mogelijkheid voor esthetische doeleinden, biedt het ook de mogelijkheid om defecten veroorzaakt door kanker, trauma, aangeboren afwijkingen en radiotherapie te behandelen.
Meer lezen

Eindige elementen simulatie van membraanstructuren in opvouwbare systemen'

Universiteit Gent
2013
Kim
Carbonez
Textiel in architectuur: op naar een flexibele toekomstArchitecten flirten graag met de grenzen van wat mogelijk is. Steeds opnieuw ondernemen ze een poging om alledaagse thema's te overstijgen. Deze zin voor vernieuwing leidde ook tot de moderne textielarchitectuur, waarvan de wortels terugleiden naar de eeuwenoude tentconstructies. Frei Otto, een pionier in lichte bouwwerken, richtte zijn muziekpaviljoen voor de Garden Show in 1955 op uit een eenvoudig 4-puntsdoek.
Meer lezen

Projectfinanciering van groene energie: offshore wind

Universiteit Antwerpen
2013
Evelyn
Volckeryck
Is offshore windenergie nog te financiering in huidige economische situatie?Dit onderzoek handelt over twee ogenschijnlijk niet gerelateerde vragen die de wereld dezer dagen bezig houdt. “Hoe kunnen we aan de steeds stijgende energievraag voldoen?” en “welke gevolgen heeft de financiële crisis op de huidige kredietverlening?”. Kredietvoorwaarden verscherpten en de vrees voor een terugval van kredieten is groot. Innovatieve maar investeringsintensieve groene energieprojecten maken sterk gebruik van kredietverlening.
Meer lezen

Het verhogen van anonimiteit bij peer-assessment door het gebruik van responstechnologie in het secundair onderwijs

Universiteit Gent
2012
Hannelore
Montrieux
Het gebruik van stembakjes bij peer assessment in het secundair onderwijs: hot or not ?!? “ Ik vind het erg leuk en leerzaam om te werken met stemtechnologie, leraren moeten dit in de toekomst meer gebruiken!                                                                                                                                                                             “Voor mij zijn de stembakjes zeker voor herhaling vatbaar” “ Met de stembakjes was een betere manier om te stemmen en veel toffer”.In onze snel veranderende maatschappij zijn een combinatie van kennis, vaardigheden en a
Meer lezen

Bijzonder en toch gewoon naar het beroepsonderwijs

Hogeschool Gent
2011
Gitte
Van Eynde
Welke invloed heeft onderwijs op de toekomst van een jongere? Wat als iedereen een negatief advies geeft om de overstap te maken? Welke invloed heeft onderwijs op het zelfbeeld van een jongere? Kan iemand met ADHD functioneren in het gewoon secundair beroepsonderwijs?Dit zijn een aantal vragen die ik me stel. Om een beter inzicht te krijgen in het beroepsonderwijs geef ik in het kort de structuur ervan weer. In mijn onderzoek bespreek ik het stappenplan om de jongeren uit het buitengewoon lager onderwijs efficiënt te begeleiden in de overgang naar het beroepsonderwijs.
Meer lezen

Hangen humorstijlen samen met performantie?

KU Leuven
2011
Daisy
Van Dessel
Work a joke…. or a joke at work?“België krijgt jongeren niet aan het werk” “Stress en burnout in de lift” “Steeds meer jongeren getroffen door burnout” “Arcelor Mittal geplaagd door pesterijen” “Zelfmoordgolf bij Franse telecom” “Werkdruk leidt tot zelfmoorden” “86% van de ondernemingen slachtoffer van fraude op het werk”.Dit zijn maar enkele van de krantenkoppen die men dagdagelijks in de media tegenkomt met betrekking tot arbeid en werk. De huidige berichtgeving wordt geteisterd door deze negatieve invalshoek op arbeid en alles wat erbij komt kijken.
Meer lezen

Multiculturalisme en interculturalisme in het onderwijs. Een vergelijking tussen Vlaanderen en Québec.

Universiteit Gent
2008
Erica
Van Loon
 
De multiculturele samenleving en/in het Vlaamse en Québecse onderwijs
 
We leven in een diverse samenleving.[1] Een nieuwsgierige en open instelling is in een dergelijke omgeving erg belangrijk. De school is de perfecte plaats waarbinnen de ontwikkeling van soortgelijke houdingen van start kan gaan. We doen er algemene kennis op, ontwikkelen er sociale vaardigheden, worden voorbereid op een baan, … Maar leren we onszelf ook inwerken in de multiculturele samenleving?
"Zich inwerken in de multiculturele samenleving" betekent twee zaken.
Meer lezen

File-to-factory: maakbaarheid vs. virtualiteit

Hogeschool PXL
2008
Davy
Franssens
File-to-factory: maakbaarheid vs. virtualiteit.
Wij zijn allemaal adepten van de digitale revolutie. De computer is niet meer uit ons leven weg te denken en de computer blijft terrein winnen. Zo vormt deze computer met al zijn mogelijkheden sinds enige tijd een bron van inspiratie voor tal van experimentele architecten. De ideeën over een organische architectuur bestaan al sinds de jaren ‘20, de dromen over een digitale architectuur sinds de jaren ‘50 -’60. Het uitwerken van deze ideeën bestaat echter nog maar sinds 10 jaar voor de millenniumwissel.
Het experimentele is nu wat voorbij.
Meer lezen

Ex vivo gene transfer to full thickness wounds. A platform for autologous 'smart' tissue engineering for tissue repair.

UC Leuven-Limburg
2007
Jan
Vranckx
Slimme cellen genezen diepe wonden.
 
Grote wonden vergen complexe behandelingen. Een onderzoeksteam van Plastische Chirurgen in het UZ-Leuven is erin geslaagd om diepe wonden te repareren met autologe (lichaamseigen) ‘smart tissue engineering’. Bij varkens is het een succes. Nu mensen nog.
 
Derdegraads brandwonden, uitgebreide verwondingen na verkeersongevallen of na een operatie vanwege kanker, de plastisch reconstructief chirurg wordt er dagelijks mee geconfronteerd.
Meer lezen

Het montageprincipe in literatuur en kunst in Vlaanderen: het geval Köhler

Universiteit Antwerpen
2007
Liesbeth
Vantorre
Het failliet van een generatie, geknipt en geplakt
Montagetechnieken in het oeuvre van een vergeten, Antwerpse auteur.
 
Omdat hij-gij-wij allen, indien we ten minste eerlijk willen zijn, geen betekenis kunnen geven uit vrees in’t een of ander asiel voor hersenverminkten te worden opgesloten.
We zijn kinderen van onze tijd, dus intellektuele lafaards[1].
 
Dit citaat uit Baltazar Krull’s hart zingt maneschijn (1933), één van de twee romans van de Antwerpse auteur Kurt Köhler (1907 – 1945), geeft de crisis weer van de generatie jongeren die opgroeiden tijdens en na de Eerste Wereldoorlog.
Meer lezen