Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Arteveldehogeschool Gent
2020
Justine
De Hooghe
  • Astrid
    Bauwens
  • Thomas
    Denolf
Met onze website 'Boekoscoop' willen we de leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur.
Meer lezen

Achieving cohesion through connectors: Connector usage in argumentative essays written by Flemish EFL undergraduate students

KU Leuven
2019
Denver
De Cleer
Dit corpusonderzoek kijkt naar het gebruik van connectoren in Engelstalige essays van Vlaamse leerlingen en hoe zij cohesie of samenhang creëren. De essays worden vergeleken met gelijkaardige teksten geschreven door English natives. Uit de scriptie blijkt dat er ruimte is voor verbetering. Het onderzoek stelt een paar structurele aanpakken voor.
Meer lezen

De representatie van witte vrouwen in Vlaamse kinder- en jeugdliteratuur over Congo

Universiteit Gent
2017
Jolien
Dekoninck
Vergelijkende, diachrone analyse van Vlaamse kinder- en jeugdliteratuur over Congo gepubliceerd tussen 1949 en 2016, vertrekkend vanuit de figuur van "de witte vrouw"
Meer lezen

Vertaalstromen in beeld. Een overzicht van de in het Nederlands vertaalde kinder- en jeugdfictie tussen 2010 en 2015

KU Leuven
2016
Inez
Aussems
Deze masterproef bestaat uit een hoofdonderzoek en een nevenonderzoek. In het hoofdonderzoek wordt de in het Nederlands vertaalde kinder- en jeugdfictie tussen 2010 en 2015 in kaart gebracht. In het nevenonderzoek wordt aan de hand van enquêtes bij uitgevers gepolst naar hoe zij buitenlandse boeken voor vertaling selecteren.
Meer lezen

'Is er dan niemand die luistert?' Over de bijdrage van jeugdliteratuur aan een positieve beeldvorming rond dementie.

Universiteit Antwerpen
2015
Liza
Renders
Kinderboeken helpen het imago van dementie verbeteren.Dementie heeft een slecht imago. Onze alsmaar vergrijzende maatschappij is er bang voor, en dat zou wel eens aan de beeldvorming rond dit onderwerp kunnen liggen. Kan jeugdliteratuur een bijdrage leveren in het nuanceren van dit “slechte imago?”BewustzijnMeer en meer mensen krijgen de diagnose van dementie toegeschreven, een ziekte waarbij de geest in verschillende stadia achteruit gaat. Die stijging hangt samen met een groter wordend bewustzijn rond dit onderwerp.
Meer lezen

Bevorderen van het leesplezier bij leerlingen in het Vlaamse onderwijs

Universiteit Antwerpen
2013
Lynn
Moerenhout
Bevorderen van het leesplezier bij leerlingen in het Vlaamse onderwijsVlaamse vijftienjarigen kunnen zeer goed lezen, maar ze doen het niet graag. Dat is het resultaat van het PISA-onderzoek uit 2009. PISA (Programme for International Student Assessment) is een internationaal onderzoek dat de kennis en vaardigheden van vijftienjarigen van over de hele wereld test. In 2009 lag de focus op lezen. De Vlaamse resultaten waren toen ambigu: Vlaamse leerlingen behalen een zeer hoge score voor leesvaardigheid, maar scoren het laagst voor leesplezier.
Meer lezen

De ontwikkeling van het vrouwelijk hoofdpersonage in de fantasieverhalen De kleine Odessa, door Peter van Olmen, en Isa’s droom, door Marco Kunst, op het gebied van chronotoop, psychoanalyse en initiatie.

Universiteit Antwerpen
2010
Cindy
Mergits
 
De ontwikkeling van het vrouwelijke hoofdpersonage in de fantasieverhalen De kleine Odessa, door Peter van Olmen, en Isa’s droom, door Marco Kunst.
 
Jeugdboeken zijn vaak een belangrijk onderdeel van de kindertijd en zijn iets waar veel goede herinneringen aan overgehouden worden. Uit een gevoel van nostalgie en een diepe belangstelling in literatuur heb ik mijn interesse voor jeugdliteratuur omgezet tot een grondige studie ervan. Een jeugdboek is vaak complexer dan men zou verwachten.
Meer lezen

De Droomfabriek, een droom voor elke school?

Hogeschool West-Vlaanderen
2010
Aline
Caerels
                                                   Caerels Aline

De Droomfabriek, een droom voor elke school?
Bij het horen van De Droomfabriek denkt u waarschijnlijk meteen aan het gelijknamige kinderprogramma uit de jaren ’90, maar Vlajo vzw gaf het begrip een nieuwe invulling binnen het onderwijs. Het concept blijft grotendeels hetzelfde, namelijk kinderdromen vervullen, maar dit keer gaat het over ‘ondernemende’ kinderdromen.
Aangezien het ondernemerschap in Vlaanderen de voorbije jaren sterk gedaald is, greep de overheid in en richtte ze haar pijlen op de toekomstige generatie.
Meer lezen

Harry Potter crosses over and a partial translation of Mugglenet.com’s What Will Happen in Harry Potter 7? Who Lives, Who Dies, Who Falls in Love and How Will the Adventure Finally End?

LUCA School of Arts
2007
Nancy
Seghers
Harry Potter crosses over and a partial translation of Mugglenet.com’s What Will Happen in Harry Potter 7?

Who Lives, Who Dies, Who Falls in Love and How Will the Adventure Finally End?
 
 
Harry Potter voor iedereen
 
Harry Potter is een fenomeen waar je niet omheen kan. Verwonderd over het enorm aantal kinderen die wereldwijd in de ban waren van J.K. Rowlings geesteskind, kon ik, een volwassene nota bene, enkele jaren geleden niet weerstaan aan de hype. Ik wou wel eens weten waar al die drukte rond een kinderboek vandaan kwam.
Meer lezen

Puber tijd

AP Hogeschool Antwerpen
2007
Ellen
Koyen
Puber tijd! Deze week sprak ik met een jonge vrouw over haar afstudeerproject dat ze maakte in haar laatste jaar grafische vormgeving – illustratie. Mama en papa willen gaan scheiden, wat nu? Welke maat van bh heb ik? Op deze en vele andere vragen geeft Ellen Koyen een antwoord in haar boek ‘Puber tijd voor een echte meid!’ Puber tijd is een vertrouwensboek voor meisjes van 10 tot 12 jaar dat uw jonge telgen op een speelse en educatieve manier doorheen deze periode zal helpen. Het boek is opgedeeld in 3 delen: ‘Mijn lichaam’ toont aan wat er met je lijf gebeurt als je gaat puberen.
Meer lezen

Thuis en school waren immers anders dan de weg erheen... De beleving van de weg van en naar school in de jaren 1950 in Bellegem.

Universiteit Gent
2005
Mélanie
Surmont
Winnaar Scriptieprijs
Het idee om een onderzoek te doen naar de beleving van de weg van en naar school, ontstond vanuit mijn persoonlijke interesse voor schemerzones, de stukjes Niemandsland tussen 2 werelden in. Werelden waarin de grenzen vaak veel duidelijker zijn, de regels veel uitgesprokener aanwezig zijn. Eén van deze schemerzones is het traject tussen thuis en school.
Meer lezen

Nederlandstalige kinder-en jeugdliteratuur in Duitse vertalingen. Een onderzoek van 1975 tot 2000.

KU Leuven
2005
Katrien
Boon
Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur in Duitse vertalingen: de periode 1975-2000 onder de loep genomen.
 
Een mondvol woorden- dat wel, maar waarover hebben we het eigenlijk? In onze scriptie onderzochten we de evolutie van de Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur in Duitse vertalingen. Hiermee bedoelen we zowel de Noord-Nederlandse (in de volksmond beter bekend als de ‘Hollandse’) als de Zuid-Nederlandse (ofwel de ‘Vlaamse’) kinder- en jeugdboeken.
Meer lezen