Rekrutering en selectie van schoolleiders in het Vlaams secundair onderwijs: HRM-proof?

Universiteit Antwerpen
2019
Kimberley
Gregoor
In Vlaanderen is gering onderzoek beschikbaar over hoe de aanwerving/selectie van schoolleiders in het Vlaams secundair onderwijs gebeurt. Het doel van dit onderzoek is om te weten te komen hoe professioneel de aanwerving van schoolleiders gebeurt in Vlaamse secundaire scholen. Dit door rekening te houden met een grotere concurrentie (spanning vraag en aanbod) op de arbeidsmarkt en de dalende leerlingenprestaties in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Daar het leiderschap van een schoolleider significant gerelateerd is aan de prestaties van leerlingen kan het succesvol aanwerven van een performante schoolleider zeer relevant zijn voor het verbeteren/versterken van de onderwijskwaliteit. Om dit te onderzoeken is op basis van academische inzichten inzake HRM-praktijken omtrent rekrutering, selectie en onboarding nagegaan in welke mate het aanwervingsproces professioneel/academisch onderbouwd gebeurt volgens de actuele state-of-the-art van de wetenschappelijke inzichten. Een vragenlijst is verstuurd naar schoolbesturen overheen alle gewone secundaire scholen in Vlaanderen. Uit dit onderzoek is gebleken dat er in de Vlaamse secundaire scholen mogelijkheden tot verbetering zijn om de aanwerving van schoolleiders verder te professionaliseren. Een belangrijke verklaring is dat de schoolbesturen (te) veel vrijheid hebben in het kiezen hoe (professioneel) dat de aanwerving van een schoolleider verloopt.
Meer lezen

LinkedIn And Facebook In Flanders: The Influences And Biases Of Social Networking Sites In Recruitment And Selection Procedures

Odisee
2010
Vanessa
Castelyns
Door de opkomst van sociale netwerken en het massaal online plaatsen van allerlei informatie door individuen, en dus ook door kandidaat-sollicitanten, kunnen de Vlaamse verantwoordelijken voor werving en selectie op een snelle en eenvoudige manier bijkomende informatie vinden. Onderzoek bij 411 wervings- en selectieverantwoordelijken toont aan dat vooral LinkedIn, maar ook Facebook, een belangrijke rol zijn gaan spelen bij het recruteren.
Meer dan de helft van de Vlaamse verantwoordelijken (58,6 procent) heeft een LinkedIn-account en 62,8 procent een Facebook-account.
Meer lezen

Een onderzoek naar implicit social cognition in het selectieproces: zijn selectieverantwoordelijken gevoelig voor name letter preferences?

Universiteit Gent
2009
Jacob
Vermeire
 
Waarom Luc niet aangeworven wordt door Lucas
 
Een onwaarschijnlijk verhaal. Tijdens mijn stage kwam ik bij een reclamebureau terecht waar het management net twee nieuwe werknemers had aangeworven: Karl en Jonathan. De namen van de managers: Carl en Jonathan. En u denkt dat dit toeval is?
 
Het is al langer bekend dat mensen een onbewuste voorkeur hebben voor zaken die beginnen met dezelfde letter als onze eigen naam. Zo toonde onderzoek eerder al aan dat mensen geneigd zijn een woonplaats, levenspartner, werkgever, … te kiezen die begint met dezelfde letter als hun eigen naam.
Meer lezen

Beoordeling van Bachelor- en Masterdiploma's bij rekrutering

LUCA School of Arts
2008
Julie
Van Eyck
 
 


 
Beoordeling van Bachelor- en Masterdiploma’s bij
rekrutering.




 


 
 



 
 

 

 
Inleiding probleemstelling
Door de invoering van de Bachelor Master (BaMa) structuur in het hoger onderwijs in 2005 hebben velen zich moeten aanpassen aan de hervormingen van de diploma’s die dit akkoord met zich mee heeft gebracht.
Deze masterproef onderzoekt in welke mate de verwachtingen van de rekruteerders en de studenten omtrent de kenmerkende competenties van de nieuwe graden van bachelor en
Meer lezen