Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Gipsen, is het zo eenvoudig als het lijkt?

Thomas More Hogeschool
2022
Zohra
Claes
Deze bachelorproef gaat over het belang van het correct aanleggen van een spalk op een spoedgevallendienst.
Meer lezen

Blended Food. Where food and social life blend together.

Thomas More Hogeschool
2022
Lena
Jacobs
  • Lena
    Jacobs
  • Sofie
    Van Beek
  • Lotte
    Verhoeven
We focuste ons tijdens onze bachelorproef op het onderwerp blended food. Dit is gewone voeding die gebeld wordt tot een consistentie die door een sonde te spuiten is. Deze manier van voeding blijkt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee te brengen. We ontwikkelden hierbij ook twee tools.
Meer lezen

De kracht van muziek in een EMB werking met de focus op (zelf)redzaamheid die zich vertaalt in een liedjesbundel.

VIVES Hogeschool
2020
Nele
Verheyden
In het bijzonder onderwijs is mede door de invoer van het M-decreet een verschuiving merkbaar in de doelgroep van kinderen met een EMB (ernstig meervoudige beperking), die zich uit in een bredere zorgvraag. Deze kinderen geven aan dat ze op een ervaringsgerichte, zintuiglijke en basale wijze tot leren komen. Daarom werd de kracht van muziek onderzocht en toegepast bij kinderen met een EMB in de vorm van een liedjesbundel gericht op de ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen).
Meer lezen

“See the child, before the disability” - UNICEF

Karel de Grote-Hogeschool
2018
Dessy Andwita
Daulay
In deze bachelorproef leest u mijn onderzoek naar beperkingen in Indonesië: hoe er wordt gekeken naar mensen met een beperking, hoe het is om te leven met een beperking in Indonesië en wat voor hulp ze krijgen. Want in Indonesië moeten deze mensen nog steeds strijden voor hun leven.
Meer lezen

Financiële educatie: Hoe percipiëren jongeren de rol van hun ouders?

KU Leuven
2018
Jonas
Cooreman
Op basis van een meervoudige lineaire regressie worden 529 Vlaamse jongeren uit de 2de graad van het secundair onderwijs bevraagd hoe zij de rol van hun ouders inzake financiële educatie percipiëren.
Meer lezen

Het verschil met mijn broer Jan

Universiteit Antwerpen
2017
Thijs
Dillen
Een onderzoek naar de sociale belevingswereld van een jongen met een ernstige meervoudige beperking.
Meer lezen

Exploring Effects of Sexual Assistance: A "Good Practice" Case Study on Sexual Assistance for an Individual With Intellectual and Physical Disabilities

Universiteit Gent
2016
Quinten
Verdonck
Deze scriptie onderzoekt waarom Seksuele dienstverlening voor personen met een beperking tot goede resultaten kan leiden. Sociale vaardigheden, warme ondersteuning en een reflectieve attitude vanwege de dienstverleenster zijn enkele van de belangrijkste protectieve factoren.
Meer lezen

Het klasgebeuren bij leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen

KU Leuven
2013
Lies
De Pauw
  • Hanne
    Engels
Wat als … er leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) in je klas zitten?door Lies De Pauw en Hanne EngelsKinderen en jongeren met ernstig verstandelijke én ernstig motorische beperkingen hebben net als iedereen recht op onderwijs. Maar wat als deze leerlingen in jouw klas terecht komen? Leerlingen met EMB zijn door hun beperkingen volledig afhankelijk van hulp bij alledaagse activiteiten, zoals eten, spelen, aankleden,… Daarnaast kunnen ze vaak niet praten en is het aan de leerkracht om hun subtiele signalen te begrijpen.
Meer lezen

Levenskwaliteit van brussen van slechthorende en dove kinderen en jongeren

Universiteit Gent
2012
Freeke
Campens
“Brus zijn is voor een deel niet echt leuk, maar voor een ander deel wel goed”Deze uitspraak is een citaat uit mijn masterproefonderzoek dat handelt over de levenskwaliteit van broers en zussen van slechthorende en dove kinderen en jongeren, kortweg brussen genoemd.
Meer lezen

Multiple imputation for delayed and missing event type data in a competing risks survival setting: Time to Ph.D.-attainment

Universiteit Gent
2011
Machteld
Varewyck
Hoeveel kost het behalen van een doctoraatsdiploma aan de maatschappij?InleidingHet aantal studenten dat een doctoraatsopleiding start, neemt jaarlijks toe. Ook de overheid investeert jaar na jaar aanzienlijke bedragen in onderzoek en ontwikkeling. Dan rijst al snel de vraag naar de efficiëntie van die investeringen. Hoe lang heeft een student sponsoring nodig om een doctoraatsdiploma te behalen? Welke groepen van studenten doen het gemiddeld beter?
Meer lezen

Sociale netwerken: een zaak van levens(be)lang

Hogeschool Gent
2010
Eva
Van de Pol
Sociale netwerken. Een zaak van levens(be)lang
 
Sociale netwerken. Niet alleen zijn ze belangrijk voor ieders leven en ondersteunen ze op vele vlakken de behoeften van een persoon. Ook gaan deze relaties het hele leven lang door en moeten ze onderhouden worden. Voor personen zonder een beperking of handicap is dit niet altijd vanzelfsprekend. Hoe is dit dan voor personen met een meervoudige beperking?
 
Een belangrijke leidraad in het ondersteunen van personen met beperkingen is Quality of life (Shalock, 2004, p.4) , de kwaliteit van iemand zijn leven.
Meer lezen

Kijk eens naar wat ik zeg! Ondersteunen van communicatie door middel van visualisaties

Hogeschool Gent
2008
Ilse
Vanhalst

 
Kijk eens naar wat ik zeg!                 
 
Maarten zit op de mat, hij wil de bal nemen maar hij kan er niet bij. Hij begint te wenen. Iemand snelt ter hulp en geeft hem de blokkendoos…
Hanne is erg onrustig en staart me vol onbegrip aan. Normaal is er altijd een rustmoment na het eten maar vandaag is er een spelactiviteit. Waarom heeft niemand haar gewaarschuwd?
 
Hanne en Maarten, 2 kinderen van 8 jaar oud. Ze houden net als alle kinderen van spelen, zingen, lachen, dansen, … maar ze zijn niet zoals ‘andere’ kinderen.
Meer lezen

Kunsteducatie in de netwerkruimte. Onderzoek naar het potentieel van online kunstcollecties voor educatieve doelstellingen.

Vrije Universiteit Brussel
2008
Maarten
Van Mechelen
 
KUNSTEDUCATIE IN DE NETWERKRUIMTE

“Meer cultuur op school” kopte De Standaard op 19 september 2008. Het is één van de bevindingen van een groep experts die naar aanleiding van het rapport-Bamford een jaar lang nadacht over culturele opvoeding. Het rapport werd gemaakt door de Australische professor Anne Bamford in opdracht van minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke en het maakte brandhout van onze kunst- en cultuureducatie. Sindsdien woedt het debat in alle hevigheid.
De groep van experts vindt dat elke jongere een stevige, ononderbroken cultuuropvoeding moet krijgen op school.
Meer lezen

Meer dan pret op het Tinkerbed? Het effect van het Tinkerbed op personen met een ernstig meervoudige beperking.

AP Hogeschool Antwerpen
2007
Jolien
Aerts
‘Meer dan pret op het Tinkerbed?’

Jolien Aerts studeerde af als ergotherapeute aan de Hogeschool Antwerpen in juni 2007.
Haar scriptie ‘Meer dan pret op het Tinkerbed?’ kreeg de prijs van het Vlaams Ergotherapeutenverbond voor meest innovatieve project. In het volgende artikel vertelt zij over dit eindwerk.

Als jij ’s ochtends wakker wordt, stap je uit bed en neem je een verfrissende douche. Op een mooie dag ben je in een goed humeur. Al dansend ga je naar de keuken en maakt een lekker ontbijt klaar.
Meer lezen

Meditatief Dansen - Basale Stimulatie toegepast

Hogeschool Gent
2007
Tine
Deketele
Danssessies voor personen met ernstig meervoudige beperking.

Een groepsactiviteit samenstellen voor personen bij wie de individuele behoeften primeren. Het is geen evidentie. Maar net zij hebben er de meeste behoefte aan. Om een aangepaste activiteit te realiseren, moeten een aantal aandachtspunten geïntegreerd worden. Ik doe mijn verhaal vanuit de ervaringen in de leefgroep waar ik stage liep.


Leven met een beperking

Het heersende beeld in de samenleving rond mensen met een functiebeperking is er nog altijd een van medelijden.
Meer lezen