Sociale netwerksites in het onderwijs?

Hogeschool PXL
2010
Niels
Lauwers
  • Michelle
    Van Casteren
Facebook kan een enorm krachtig medium zijn, maar kunnen we dit ook gebruiken in het onderwijs? Door de groeiende populariteit van deze netwerksite en de opkomst van een nieuwe leertheorie, het connectivisme, vonden we het nuttig om een onderzoek uit te voeren. In dit onderzoek hebben we onderzocht of het mogelijk is om deze sociale netwerksite in de school en het lesgeven te integreren. We hebben hiervoor zowel leerkrachten als leerlingen ondervraagd.
Zou het niet gemakkelijk zijn als alle communicatie van leerkracht naar leerling via Facebook zou verlopen?
Meer lezen

De invloed van motivaties op het toevoegen van merken als vriend, door Vlaamse jongeren tussen 12 en 25 jaar op Netlog.

Hogeschool Gent
2010
Jan
De Wulf
Adverteren op een sociale netwerksite is als uninvited op een feestje verschijnen

Inleiding
Adverteren op sociale netwerksites is niet zoals adverteren op andere websites. Zo worden de zogenaamde banners (reclameafbeeldingen op internetpagina’s) op dergelijke sites grotendeels genegeerd. Dit is ook logisch. Mensen gebruiken een netwerksite om er een eigen netwerk uit te bouwen. Ze willen er zich gezellig met vrienden vermaken. En hierbij willen ze uiteraard niet lastig gevallen door vreemden die niet tot hun netwerk behoren, zoals adverteerders.
Meer lezen