Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Employer branding in context van bedrijven met een negatief consumer brand

KU Leuven
2019
Nele
Ruys

In deze masterproef onderzoeken we wat potentiële werknemers motiveert om te kiezen voor een bedrijf met een negatief consumer brand, waarom huidige werknemers blijven werken voor een bedrijf met een negatief consumer brand en hoe organisaties met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen. We voerden deze studie uit omdat huidig onderzoek zich voornamelijk focust op bedrijven met een positief employer brand en omdat er nog niet veel geweten is omtrent het ontwikkelen van een positief, geloofwaardig employer brand. Deze studie werd uitgevoerd aan de hand van een kwalitatieve case study bij een internationale tabaksfabrikant. De resultaten van 32 respondenten werden voorgesteld aan de hand van een raamwerk. Uit dit onderzoek is gebleken dat potentiële en huidige werknemers ingedeeld kunnen worden in duidelijk te onderscheiden groepen. Dit enerzijds op basis van hun mindset en houding tegenover het consumer brand, en anderzijds op basis van organisatiekenmerken waardoor zij aangetrokken worden tot de organisatie of er blijven werken. Daarnaast is ook gebleken dat bedrijven met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen door ervoor te zorgen dat extern gecommuniceerde kenmerken overeenkomen met intern gecommuniceerde kenmerken. Tot slot toonde dit onderzoek aan dat het inzetten op oprechtheid als werkgever zorgt voor een geloofwaardig employer brand.
Meer lezen

Het effect van merkincongruentie op sollicitatie- en aankoopintenties. Geloofwaardigheid als mediator.

KU Leuven
2019
Pauline
Theunis
Deze thesis onderzoekt de spill-over effecten van het consumer- en employer brand op elkaars hoofduitkomsten, namelijk aankoop- en sollicitatie-intenties. Verder wordt hierbij de variabele geloofwaardigheid als mediator opgenomen.
Meer lezen

Aandacht voor de nieuwkomer: de relatie tussen vleierij en organisatie-promotie met werkuitkomsten via P-O fit

KU Leuven
2015
Melanie
Vanderbeken
  • Nele
    De Cuyper
  • Karin
    Proost
Op een goed blaadje bij de nieuwkomer, brengt het op?De eerste dagen in een nieuwe job zijn spannende tijden voor een werknemer: hoe zullen deze eerste dagen eruit zien? Wat zullen de taken concreet inhouden? Hoe zal het contact met de manager lopen? De nieuwkomer zoekt naar een manier om deel te worden van de organisatie. Deze beginperiode staat bekend als het socialisatieproces. Wanneer dit proces vlot verloopt, heeft de nieuwkomer het gevoel dat hij/zij als persoon past bij de organisatie. Het is dit laatste dat leidt tot een goed gevoel bij de organisatie en tot productiever werkgedrag.
Meer lezen

Welke factoren beïnvloeden de jobadvertising strategie? Empirisch onderzoek in twee servicegerichte sectoren

Universiteit Gent
2014
Eva
De Beck
"The smartest business decision you can make is to hire qualified people. Bringing the right people on board saves you thousands, and your business will run smoothly and efficiently."- Brian TracyDoor de economische crisis, de toegenomen automatisering en de verminderde budgetten wordt het steeds belangrijker om op een efficiënte manier de meest geschikte kandidaten aan te werven.
Meer lezen

Employer Branding bij Skatteetaten - Hoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?

Karel De Grote Hogeschool
2013
Christophe
Proost
 Employer Branding bij SkatteetatenHoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?Het doel van Skatteetaten is om zich bij studenten in Noorwegen te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het heeft een relatief oud personeelsbestand en employer branding is eveneens interessant met het oog op retentiemanagement. De hoogste prioriteit gaat naar IT-studenten. Te weinig IT’ers benoemen Skatteetaten als potentiële werkgever. Dit terwijl het een van de grootste IT-werkgevers van het land is.
Meer lezen

DE ORGANISATIECULTUUR VAN HET WIT-GELE KRUIS VAN WEST-VLAANDEREN ALS TROEF, ALS EMPLOYER BRAND!

Hogeschool Gent
2008
Vincent
Verbrugghe
 
De student beoogt met dit werk een geschreven foto van de huidige situatie van de organisatiecultuur binnen
het Wit-Gele Kruis van West-Vlaanderen weer te geven. Hoe wordt aan de organisatiecultuur die de top in zijn
strategie, missie en visie aan zijn medewerkers probeert over te dragen, gestalte gegeven binnen het bedrijf? De
student gaat van start met een voorstelling van zijn stageorganisatie; dit om de lezer een idee te geven binnen
welk kader dit afstudeerproject geschetst moet worden.
Meer lezen

De Jacht op jong talent! The Unique way of Campus Recruitment

Odisee
2008
Sylvia
Van Campenhout
We are wanted…so they get us!
Een wild studentenfeestje in één van de meest gezellige cafés van Brussel. Studenten van alle van soorten: van de groentjes die voor de eerste keer het studentenleven betreden en ’s nachts even groen terugkeren dankzij de alcohol, de nerds die éénmaal naar een studentenparty gaan, tot de Dux-festi’s en Preases van studentenclubs. Maar wie van hen vraagt zich af waar de centjes voor deze party vandaan komen?
Één dag later.
Meer lezen