How do physical features affect the online credibility of Instagram influencers?

Universiteit Gent
2022
Lotte
Remue
Genomineerde shortlist Scriptieprijs
Waarom lijken bedrijven altijd voor knappe modellen en influencers te gaan, en is dat wel de slimste optie?
In deze scriptie wordt het begrip 'aantrekkelijkheid' onder loep genomen, en wordt gekeken hoe uiterlijke kenmerken onze geloofwaardigheid beïnvloeden.
Meer lezen

To be or not to be believed. Discoursanalyse van het geloofwaardigheidsonderzoek tijdens asielprocedures van lesbische, biseksuele en transgender vrouwen.

Universiteit Gent
2019
Loes
Verhaeghe
In België gebeurden 4% van de asielaanvragen in de afgelopen tien jaar op basis van iemands seksuele geaardheid of genderidentiteit. Deze studie vraagt zich af welke narratieven bij de beoordelaars in de geloofwaardigheidsprocedure onderliggend zijn om de geaardheid of genderidentiteit van de asielzoekers (niet) te geloven. De resultaten wezen uit dat de beoordelaars door vaste argumenten en linguïstische constructies een beeld van de geschikte LGBT asielzoeker opzetten. Deze zijn gestoeld op inhoudelijke paradoxen, die het arbitraire en tegenstrijdige karakter van het geloofwaardigheidsonderzoek aantonen.
Meer lezen

Modejournalisten versus Instagraminfluencers: Geloofwaardigheid anno 2019 onder de loep. Een vergelijking tussen tijdschriften en Instagram.

KU Leuven
2019
Axelle
Smolders
Anno 2019 lijken influencers niet weg te slaan uit ons leven. Maar hoe zit het echt? Hebben zij de traditionele modejournalisten verdreven, of blijven we die laatste toch trouw? Een kwantitatieve studie naar geloofwaardigheid van Instagramposts en modeartikels.
Meer lezen

Het effect van merkincongruentie op sollicitatie- en aankoopintenties. Geloofwaardigheid als mediator.

KU Leuven
2019
Pauline
Theunis
Deze thesis onderzoekt de spill-over effecten van het consumer- en employer brand op elkaars hoofduitkomsten, namelijk aankoop- en sollicitatie-intenties. Verder wordt hierbij de variabele geloofwaardigheid als mediator opgenomen.
Meer lezen