Eerste spelletjesboek voor slechtziende kleuters

Scriptie

slechtziende kleuters prentenboekEen spelletjesboek voor slechtziende kleuters? Yana Dooms (AP Hogeschool) bewees dat het kan. In haar boek geen overbodige informatie, maar duidelijke tekeningen in reliëf, voelmaterialen en een cd-rom. “Ook voor slechtziende kleuters zijn doeboekjes belangrijk voor de ontwikkeling. Ze bevorderen de fijne motoriek en de creativiteit.”

Een vriendin van Yana is slechtziend. Ze vertelde dat het voor haar niet eenvoudig was om als kind aangepaste boeken te vinden. Voor Yana was dit de start van haar project: een boek ontwerpen voor slechtziende kleuters, met spelletjes en opdrachten. Het was een origineel idee, wat ook betekende dat ze weinig voorbeelden had om zich op te baseren. Ze verdiepte zich in het onderwerp.

Ontwerpen voor slechtzienden bleek niet zo eenvoudig. Sommige kleurencombinaties zijn niet zichtbaar. Te kleine afbeeldingen zijn onduidelijk, bij te grote afbeeldingen verliezen slechtzienden al snel het overzicht. Dun papier is te doorschijnend, gerecycleerd papier is te grauw, glanzend gelamineerd papier geeft soms een storende schittering en ga zo maar door.

De liedjes op de bijhorende cd-rom heb ik samen met een koor zelf mee ingezongen. Zo worden de kleuters ook auditief gestimuleerd

Als studente Grafische en Digitale Media wist ze hoe ze creatief kon omspringen met al deze beperkingen. “Het boekje is mat gelamineerd. Daarin heb ik geprikt met een naald, zodat er bolletjes ontstaan die de kleuters kunnen voelen. In het uiteindelijke resultaat combineer ik verschillende texturen. Sommige elementen hangen vast met velcro, waardoor de kleuters ze eruit kunnen halen om ze daarna op de juiste plek vast te kleven.”

Doolhof

Puzzelen, muisjes tellen, appels in een boom hangen en een eendje vinden in een doolhof: de opdrachten zijn divers en aangepast aan de leefwereld. Niet alleen voor slechtziende kleuters. “Toen ik het boekje ging testen in de kleuterklas, waren ook de andere kindjes geïnteresseerd.”

Ze voegde ook een cd-rom bij het doeboekje, waarop alle opdrachten voorgelezen worden. Op de cd-rom staan ook telkens liedjes die bij de opdrachten passen. Deze liedjes zong ze, samen met een koor, zelf in. “Zo worden de kleuters ook auditief gestimuleerd.”

Al snel bleken kleuteronderwijzers enthousiast en ook slechtzienden waren onder de indruk van het initiatief. Er was interesse in het boekje, maar Yana kon niet helpen. “De school had mijn exemplaar van het doeboekje bijgehouden. Daarom ben ik volledig opnieuw begonnen zodat ik nu een tweede exemplaar heb.” Ze schreef zich in voor wedstrijden, zoals de Scriptieprijs, om zo aandacht en eventueel ook een budget te vinden om haar project op een grotere schaal uit te geven. “Ik hoop nog altijd dat uitgeverijen mijn werk oppikken.”

Lees de scriptie

Promotoren: Pascal Bouckaert & Véronique Verbraeke

Dit artikel verscheen in de Vlaamse Scriptiekrant én in Metro:

Metro krant - Slechtziende kleuters