Hoe kunnen we tieners die lijden aan een school burn-out opnieuw motiveren om te leren en zich ontwikkelen?

Hassan
Haddouchi

Gisteren, vandaag en morgen zijn tieners over heel het land naar school gegaan om iets bij te leren. Op hetzelfde moment zijn er tieners die ervoor gekozen hebben om hun schoolloopbaan vroegtijdig stop te zetten. Daarnaast zijn er ook tieners die lijden aan een zogeheten school burn-out en dreigen op termijn tevens vroegtijdig hun schoolloopbaan te beëindigen. Kunnen we een manier vinden om deze tieners opnieuw op een positieve wijze te motiveren om te leren? Wat zijn de uitdagingen om de innerlijke motivatie van deze doelgroep effectief en doelgericht aan te spreken? Kunnen we ons op termijn een situatie voorstellen waarin tieners die lijden aan een burn-out op een leervolle, positieve en hoopvolle wijze te laten deelnemen aan schoolactiviteiten?

De impact van technologie op ons dagelijks leven

Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in onze maatschappij. Gebruik maken van onze mobiele telefoons en surfen op het internet behoren tot de dagelijkse routine. Technologiereuzen zoals Google, Facebook en Twitter gebruiken technieken en patronen om hun producten aantrekkelijker te maken bij de gebruiker. Deze producten spelen in op onze innerlijke motivatie en onze hersenwerking om het gebruik om te zetten tot een routine in ons dagelijks leven.

Hoe kunnen we op een ethische wijze een technologie ontwerpen die inspeelt op de innerlijke motivatie en hersenwerking van de tiener om de leercapaciteit te vergroten?

In deze scriptie werd onderzocht hoe men een technologie kan ontwerpen die inspeelt op de hersenwerking van tieners die lijden aan een burn-out, opdat we ze op een positieve wijze kunnen motiveren om te leren. Deze tieners hebben een zekere afkeer voor leren en zijn niet meer gemotiveerd om opnieuw een stap te zetten richting educatie. Daarnaast kunnen verschillende aspecten de burn-out van de tiener in de hand werken, zoals de sociaaleconomische situatie van de tiener. Rekening houdend met al deze aspecten werd onderzoek gedaan naar technieken die een gebruiker kunnen overtuigen om op een positieve wijze een gedragsverandering te activeren. Deze technieken worden overtuigingstechnieken genoemd.

De bedoeling van het gebruik van deze overtuigingstechnieken is om op een ethische wijze de innerlijke motivatie van de tiener te activeren opdat hij of zij opnieuw een eerste stap kan zetten richting leren door middel van het uitvoeren van korte en makkelijke speelse activiteiten. Deze speelse activiteiten worden op een mobiele telefoon uitgevoerd en bevatten naast het speelse karakter tevens een kleine leeractiviteit. Van zodra de tiener de activiteit heeft afgerond, mag hij of zij zich verwachten aan een verassing. Deze verassing is variabel, dat betekent dat het punten kunnen zijn, of virtuele munten of een andere wijze van beloning. De onderzochte overtuigingstechnieken in onze technologie kunnen bovendien op termijn de tiener motiveren om ook buiten onze technologie zichzelf te ontwikkelen, omdat de hersenwerking van de tiener een routine heeft aangenomen om steeds nieuwe dingen bij te leren.

“Het doel van onderwijs is om individuen in staat te stellen hun ontwikkeling voort te zetten.”

Wij geloven dat leren en ontwikkeling een proces is dat gedurende het hele leven van een individu moet worden voortgezet. Onderwijs heeft de sleutel tot de toekomst van een tiener, omdat het de basis legt waarop de tiener zal vertrouwen. Het zal de tiener in staat stellen om op een sterke, overtuigende en succesvolle manier op te groeien. Daarom is de manier waarop onderwijs wordt aangeboden aan een tiener van groot belang. De huidige digitale media en moderne technologieën stellen ons in staat verder te innoveren op het gebied van onderwijs en leren. Onze bedoeling is om dit te bereiken door tieners een mobiele speelse omgeving aan te bieden die gebruik maakt van de principes van overtuigingstechnieken opdat we de innerlijke motivatie en leercapaciteit van de tiener kunnen vergroten.

Download scriptie (1.53 MB)
Universiteit of Hogeschool
Vrije Universiteit Brussel
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Prof. Dr. Olga De Troyer
Kernwoorden