Scriptie over duurzaamheid bij kleuters wint Bachelorprijs 2018

Artikel
Margot Denys (foto) wint de prijs samen met Sophie Catteuw

Margot Denys (foto) wint de prijs samen met Sophie Catteuw

Kleuters wegwijs maken in de deeleconomie? Dat levert kleuteronderwijzers Margot Denys en Sophie Catteuw (VIVES Hogeschool) de Bachelorprijs 2018 op. In hun eindwerk gingen ze de uitdaging aan om het begrip duurzame ontwikkeling al in de kleuterklas te introduceren.


Duurzame ontwikkeling is zo belangrijk, dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Dat is het uitgangspunt van de scriptie 'Hoe kunnen we het concept van de ‘Piraminder’ laten leven op de kleuterschool?', waarmee Margot Denys en Sophie Catteuw uit 141 inzendingen de Bachelorprijs wonnen.

“Wanneer we van kleins af anders leren denken en handelen, zullen kinderen het later als normaal beschouwen om op een duurzame manier met de wereld om te gaan. Het is belangrijk om bij hen te beginnen, want zij zijn onze toekomstige volwassenen.” In hun scriptie gingen de laureaten daarom spelenderwijs werken rond duurzame ontwikkeling met kleuters uit de derde kleuterklas.

Overconsumptie

Eén van de oorzaken waarom het niet goed gaat met onze planeet is overconsumptie. Dat probleem wilden Denys en Catteuw helpen tackelen. “Mensen zijn vaak geneigd om spullen nieuw aan te kopen of wanneer iets stuk is, het meteen weg te gooien. Ouders aanmoedigen om dit niet te doen, maar kapotte spullen eerder te repareren of ze tweedehands aan te kopen, blijft moeilijk.”

Door eerst de kleuters vertrouwd te maken met de principes van de deeleconomie, wisten Denys en Catteuw ook de ouders te betrekken. Zo hielpen de kinderen om de ouders aan te zetten tot duurzame acties, zoals spullen weggeven die ze niet meer gebruiken of zaken lenen in plaats van ze aan te kopen.

Denys en Catteuw hielden het niet enkel bij woorden, maar gingen ook over tot daden. Zo organiseerden ze een succesvolle ruilbeurs op de school voor de ouders en hun kinderen. Op basis van hun aanpak werkten Denys en Catteuw bovendien een handleiding uit voor kleuterscholen met mogelijke acties om te werken rond duurzaamheid.

Jury

De jury raakte onder de indruk van de bergen werk die Denys en Catteuw wisten te verzetten. “Hun scriptie is bijzonder goed uitgewerkt. Denys en Catteuw vertrokken van een model “Piraminder” dat ze, dankzij hun creativiteit, heel goed wisten te vertalen naar het niveau van de kleuters. Ze werkten heel wat didactisch materiaal uit en gingen er intensief mee aan de slag met de kinderen. Daarbij legden ze ook de nodige zelfkritiek aan de dag: alles werd intensief getest en bijgestuurd waar nodig. Het gevolg is dat ze een concrete handleiding wisten uit te werken, waar andere scholen zo mee aan de slag kunnen om duurzaamheid in het kleuteronderwijs aan te brengen.”  

Hun winst in de Bachelorprijs levert Margot Denys en Sophie Catteuw de mooie som van 1.500 euro op. Via de Bachelorprijs gaan Scriptie vzw en de Vlaamse hogescholen op zoek naar sterke, innovatieve bachelorproeven die inzetbaar zijn in de praktijk. 

Verder vielen ook Sarah Vanbesien (EOS-prijs voor exact-wetenschappelijk onderzoek), Barbara Dewit en Jente Verbesselt (Klasseprijs voor onderwijsscripties), Hannah Pinson (Agoriaprijs voor technologisch onderzoek) en Annelien Coppieters (Vlaamse Scriptieprijs) in de prijzen.

Lees de scriptie

Share this on: